Autolainojen koroissa on selviä eroja ja kilpailua kirittävät ulkomaiset rahoitusyhtiöt, kertoo Talouselämä. Korkojen ja autojen hintojen nousun myötä rahoitusehtojen merkitys on nyt korostunut.
Talouselämä kertoo, että Suomen Pankin mukaan yhä useammin autolainan myöntäjä on jokin muu kuin suomalainen pankki. Valtaosan autolainoista, 56 prosenttia, ovat myöntäneet "muut rahoituslaitokset", kuten espanjalaispankki Santander, norjalainen DNB Auto Finance, Lähitapiola, ruotsalainen Svea Bank tai Toyota-autoyhtiön oma rahoitusyhtiö Toyota Finance.
Näiden muiden rahoituslaitosten myöntämien autolainojen korko oli 3,4 prosenttia, kun suomalaispankeilla se oli 4,7 prosenttia.
Talouselämä muistuttaa, että korkotarjouksilla voidaan tukea uusien tai käytettyjen autojen kauppaa. Jos korko on hyvin matala, auton hinta saattaa olla korkeampi tai siinä on vähemmän neuvotteluvaraa.
OP Yrityspankin varatoimitusjohtaja Jari Jaulimo arvioi Talouselämälle, että syynä korkoeroihin ovat Toyota Financen kaltaiset inhouse-yhtiöt.
– Inhouse-rahoitusyhtiöt subventoivat autojen myyntiä ja voivat ainakin ajoittain kampanjoissa tarjota matalampia korkoja.
Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Heikki Freund sanoo Talouselämälle, että selitys korkoeroihin voi löytyä yksittäisistä kampanjoista.
OP:n Jaulimo ja Nordean Autorahoituksen johtaja Petri Nikunen arvioivat, että autorahoituksen markkinataso liikkuu suunnilleen neljän ja kuuden prosentin välillä.
Myös DNB Auto Financen toimitusjohtaja Jussi Kattelus toppuuttelee korkohaaveita.
– Jos joku keksii viisasten kiven siihen, mistä saa rahaa hankittua markkinakorkoa halvemmalla, niin eiköhän hän ole miljardööri hyvin nopeasti. Samassa markkinassa kaikki toimivat, Kattelus sanoo Talouselämän haastattelussa.