Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto odottaa Ruotsista lisätietoja Deturin maksupalautuksista

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo keskiviikkona tarkempia tietoja, miten konkurssiin hakeutuneen matkatoimisto Deturin kaatumisesta kärsineiden kuluttajien tulee toimia.

KKV kertoi tiistaina STT:lle saaneensa lisätietoja asiasta Ruotsin Kammarkollegietilta, joka vastaa matkatoimistojen vakuuksista.

Virasto on selvittänyt Kammarkollegietilta lisätietoja korvauksiin liittyvistä yksityiskohdista. KKV valmistelee kuluttajille toimintaohjeet ja korvaushakemuslomakkeen suomenkieliset täyttöohjeet.

Deturin suomalaisille asiakkaille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu Kammarkollegietille vakuus, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista.

KKV:n mukaan Kammarkollegiet on laatinut Deturin asiakkaille korvaushakemuslomakkeen, joka on saatavilla vain ruotsiksi ja englanniksi. Kammarkollegietin kanssa voi asioida ainoastaan näillä kielillä.

Määräaika hakemusten jättämiselle ei ole selvinnyt

KKV:n mukaan kuluttajien kannattaa odottaa toimintaohjeita ja korvaushakemuksen täyttöohjeita, jotka on määrä julkaista keskiviikkona. Kammarkollegietin mukaan hakemus pitää jättää kolmen kuukauden sisällä siitä, kun toteutumatta jääneen matkan piti toteutua.

KKV huomauttaa, etteivät kuluttajaneuvonta ja Euroopan kuluttajakeskus pysty auttamaan tässä vaiheessa, joten niihin ei kannata olla yhteydessä.

Detur keskeytti matkat syyskuussa ja ilmoitti maanantaina hakeutuvansa konkurssiin. Virallista päätöstä yhtiön asettamisesta konkurssiin odotetaan lähipäivinä Helsingin käräjäoikeudesta.

STT ei tiistaina tavoittanut Deturin edustajaa kertomaan, kuinka monta ihmistä on maksanut Deturille toteutumatta jääneistä matkoista. Yhtiön verkkosivulta on poistettu yhteystiedot. Sivullaan yhtiö kertoo konkurssihakemuksesta ja ilmoittaa, että korvausta pitää hakea joko Kammarkollegietilta tai jättämällä hakemus konkurssipesän hoitajalle. Tällöin käsittelyaika on yleensä pitempi, Detur kertoo.