Helsingin kaupungin palkanmaksuongelmien vakauttaminen kestää koko syksyn – palkkavirheet vähentyneet kesän aikana

Helsingin kaupungin palkanmaksuongelmien vakauttaminen normaaliksi kestää koko syyskauden, arvioi Helsingin kaupunginhallitus. Tällä hetkellä kaupungin tavoitteena on korjata ja maksaa kokonaan puuttumaan jäänyt palkka kahdessa päivässä.

Palkanmaksuongelmat alkoivat keväällä kaupungin palkkajärjestelmän muutoksesta. Helsingin kaupungin mukaan järjestelmäuudistuksen mittakaava on merkittävän suuri ja järjestelmän käyttöönotto ja toimintatapamuutos ovat olleet vaikeita.

Aiemmin on kerrottu, että jopa 3 000 Helsingin kaupungin työntekijää on jäänyt ainakin osittain ilman palkkojaan.

Tiedotteessaan kaupunginhallitus kertoo, että palkkavirheet ovat kesän aikana vähentyneet tehotoimenpiteillä. Tilanne ei ole kuitenkaan hyväksyttävällä tasolla, ja siksi syyskaudella toimenpiteitä kiihdytetään edelleen, kaupunginhallitus kertoo.

Myös uusia palkkavirheitä muodostuu edelleen. Viime viikolla täysin puuttumaan jääneitä palkkoja oli 124 kappaletta.

Kaupunki työnantajana huolehtii kaikista sille kuuluvista palkanmaksun viivästymistä koskevista korvausvelvoitteista, tiedotteessa kerrotaan. Menettelytapaa suunnitellaan vielä, ja siitä ohjeistetaan henkilöstöä "mahdollisimman pian". Viivästyskorot tullaan maksamaan ilman, että tarvitsee itse olla yhteydessä palkanmaksuun.

Helsingin pormestari Juhana Vartiainen tulee elokuun aikana tilaamaan ulkopuolisen selvityksen tilanteeseen johtaneista syistä.

Helsingin kaupunki on Suomen suurin työnantaja. Kaupungin verkkosivujen mukaan sillä on palveluksessaan noin 38 000 ihmistä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut