EU-parlamentti kannattaa uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettamista

Euroopan parlamentti äänesti keskiviikkona useista lakiesityksistä, jotka kuuluvat EU:n suureen ilmastopakettiin. Parlamentti päätyi kannattamaan esitystä siitä, että vuonna 2035 EU:ssa myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen tulisi olla täysin päästöttömiä. Käytännössä tämä tarkoittaisi loppua uusien polttomoottoriautojen myynnille.

Parlamentin kanta noudattaa tältä osin komission viimevuotista esitystä.

Parlamentin äänestyksessä oli myös kanta, jonka mukaan olisi riittänyt, että 90 prosenttia autoista olisi päästöttömiä vuonna 2035. Tämä kanta kuitenkin hävisi äänestyksen.

90 prosentin linja sai tukea esimerkiksi parlamentin suurimmasta ryhmästä, keskustaoikeistolaisesta EPP:stä.

Äänestyksissä oli kyse vasta parlamentin omasta kannasta, mutta parlamentin linja antaa suuntaa siitä, millaiseen asentoon EU:n ilmastotoimet ovat asettumassa. Lainsäädännön lopullinen muoto selviää EU-instituutioiden välisissä neuvotteluissa, joissa myös EU-mailla on sanansa sanottavana.

IPCC:n mukaan ilmastotoimilla on kiire

Pelko elinkustannusten noususta varjosti parlamentin äänestyksiä keskeisistä ilmastotoimista. Energian ja ruoan hinnat ovat jo nousseet EU-maissa viime aikoina, joten osalle europarlamentaarikoista saattoi tuntua hankalalta tukea ilmastotoimia, jotka tekisivät esimerkiksi polttoaineista entistä kalliimpia kuluttajille.

Samaan aikaan julkisessa keskustelussa moni on muistuttanut kaikkein kalleimmaksi käyvän, jos etenevän ilmastokriisin edessä ei tehdä riittäviä toimia.

Vasemmistoliiton europarlamentaarikko Silvia Modig arvioi, että yksikään pöydällä olleista esityksistä ei ole täysin tieteellisen neuvon mukainen.

– Onko se, mitä meidän pitäisi nyt tehdä, noudattaa tieteellistä neuvoa vai politikoida tilanteessa, jossa viimeisin IPCC-raportti kertoo, että aikaikkuna (toimille) on paljon lyhyempi kuin mitä luulimme tai mitä moni halusi uskoa, Modig kysyi.

Hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC totesi uusimmassa raportissaan, että nyt eletään ratkaisevia hetkiä ilmaston lämpenemisen pysäyttämisessä.

Jos kaikilla sektoreilla ei toteuteta välittömiä ja syvälle meneviä leikkauksia päästöihin vuoteen 2025 mennessä, on IPCC:n mukaan ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen 1,5 asteeseen esiteolliseen aikaan verrattuna mahdotonta.

Päästökaupan laajentaminen palautettiin valiokuntaan

Parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa kuohahti, kun yksi päivän keskeisistä äänestyksistä päätyi esityksen palauttamiseen valiokuntakäsittelyyn. Kyseessä oli esitys päästökaupan laajentamisesta merenkulkuun sekä tietyin osin tieliikenteen ja rakennusten päästöihin.

Parlamentin loppuäänestyksessä kannan hyväksymistä vastustivat ryhmät parlamentin vasemmalta sekä oikealta laidalta, mutta hieman eri syistä. Vasemmalle kallistuvat ryhmät pitivät sisältöäänestyksissä muotoutunutta kantaa liian kunnianhimottomana suhteessa komission alkuperäiseen esitykseen.

Konservatiiviryhmä ECR:stä sekä oikeistopopulistien Identiteetti ja demokratia -ryhmästä (ID) päästökaupan laajentamista on vastustettu ylipäätään.

Vihreä europarlamentaarikko Ville Niinistö (vihr.) kommentoi Twitterissä, että syy päästökaupan valiokuntapalautukselle oli se, että parlamentin oikealta laidalta sekä keskiryhmistä tuettiin komission alkuperäisen esityksen sisällön vesittämistä.

– Siksi loppuäänestyksessä enemmistö kaatoi raportin, Niinistö tviittasi.

Ympäristövaliokunnan vihreä puheenjohtaja Pascal Canfin sanoi keskeisimmän kiistakysymyksen koskevan aikatauluja siitä, milloin ilmaisia päästöoikeuksia aletaan ajaa alas ja milloin hiilitullimekanismi tulee käyttöön.

Päästökauppaesitystä käsitellään uudelleen parlamentin sisällä ennen kuin päästään etenemään EU-instituutioiden välisiin neuvotteluihin.

Päästökauppaesityksen palauttaminen valmisteluun johti myös siihen, että parlamentti päätti lykätä eteenpäin äänestystä päästökauppatuloihin kytkeytyvästä sosiaalisesta rahastosta. Myös esitys hiilitullimekanismista palautettiin valiokuntaan.

Tukea lentoliikenteen päästökaupan tehostamiselle

Parlamentti onnistui kuitenkin päättämään kantansa erilliseen ehdotukseen, joka koskee lentoliikenteen päästökaupan tehostamista. Parlamentin äänestyksessä meni läpi ympäristövaliokunnan mietintö, joka ehdotti, että lentoliikenteen ilmaisista päästöoikeuksista luovuttaisiin jo vuonna 2025, eli kaksi vuotta aiemmin kuin mitä EU-komissio on esittänyt.

Ympäristövaliokunta katsoi myös, että lentoliikenteen EU-päästökaupan tulisi koskea kaikkia Euroopan talousalueelta lähteviä lentoja.

Lisätavoite hiiliviljelyyn äänestettiin kumoon

EU-parlamentti muodosti illalla myös oman kantansa maankäytön ja metsätalouden ilmastolainsäädännön eli niin kutsutun lulucf-asetuksen uudistamisesta. Asetus määrittelee, miten esimerkiksi metsien hiilinielu lasketaan.

Ympäristövaliokunnan vaatimus tarkasta lisätavoitteesta hiilinielujen kasvattamiseen ei mennyt läpi äänestyksessä.

Ympäristövaliokunta oli ehdottanut komission alkuperäisen ehdotuksen täydentämistä 50 miljoonan hiilidioksidiekvivalenttitonnin lisätavoitteella hiiliviljelyssä. Jo ennakkoon oli tiedossa, että vaatimuksesta tulisi tiukka äänestys.

Tekstissä on äänestyksen jäljiltä yleinen viittaus hiiliviljelyn lisäämisestä, mutta maininta 50 miljoonan tonnin tavoitteesta jätettiin pois.

Asetuksen pääneuvottelijana toiminut vihreiden Niinistö piti ennakkoon 50 miljoonan tonnin ylimääräistä tavoitetta tärkeänä.

– Samalla me osoittaisimme, että EU pystyy tekemään maankäytössä enemmän kuin mitä Glasgow'ssa viime vuonna (YK:n) ilmastokokouksessa kaikki maat lupasivat, Niinistö sanoi ennen äänestystä.

Parlamentti asettui tukemaan komission ehdottamaa yhteistä tavoitetta: vuonna 2030 EU:n hiilinielujen tulisi vastata 310 miljoonan hiilidioksidiekvivalenttitonnin poistumaa.

Esitellessään viime vuonna ilmastopaketin komissio arvioi, että nykyiset hiilinielut vastaisivat vuosittain noin 268 miljoonan hiilidioksidiekvivalenttitonnin poistumaa.

Hiilidioksidiekvivalentti on karkeasti määriteltynä kasvihuonekaasujen ilmastovaikutusta kuvaava mittayksikkö. Hiilinielulla taas tarkoitetaan yksinkertaistetusti ilmiötä tai prosessia, joka sitoo itseensä hiilidioksidia.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut