Sama ongelma esiintyi Tokmannin lisäksi yhdellä markkinointiautomaatiojärjestelmän virolaisella asiakkaalla.
Kauppaketju Tokmanni varoittaa asiakkaitaan viikonloppuna tapahtuneesta virheestä uutiskirjeiden lähettämisessä tilaajien sähköposteihin, kertoo Ilta-Sanomat. Asiasta uutisoi ensin Tivi.
Yksi Twitterin käyttäjistä julkaisi Tokmannilta saamansa viestin. Voit lukea sen alta kokonaisuudessaan klikkaamalla tviittiä.
Viestin mukaan osa uutiskirjeistä on lähetetty virheellisesti väärällä etunimellä ja/tai sähköpostiosoitteella viime viikonlopun aikana.
– Henkilötietosi ovat turvassa, mutta virheemme myötä etunimesi ja/tai sähköpostiosoitteesi on saattanut/ovat saattaneet päätyä eri henkilöille lähettämiimme uutiskirjeisiin, sähköpostissa kerrotaan.
Tokmanni kertoo vian olevan paikannettu ja korjattu sekä kehottaa väärillä tiedoilla varustettujen uutiskirjeiden poistamista ja sähköpostin roskakorin tyhjentämistä.
Ilta-Sanomien haastatteleman Tokmannin sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö Maarit Mikkosen mukaan asiakas on voinut saada esimerkiksi viestin, joka alkaa väärällä etunimellä tyyliin "Hei Mikko" ja sitten kaikki muu on oikein. Tai sitten siellä on ollut mukana viestejä, jotka alkavat Hei Mikko ja aivan viestin alareunassa on hänen sähköpostiosoitteensa.
Myös etunimi ja sähköpostiosoite ovat kuitenkin myös henkilötietoja, toisin kuin kauppaketjun viestistä voi käsittää. Mikkosen mukaan kuitenkin yksittäinen kuluttaja on nähnyt vain yhden väärän etunimen ja/tai yhden väärän sähköpostiosoitteen. Kukaan ei ole siis saanut tietoonsa asiakasrekisteriä kokonaisuudessaan.
Kun mukaan lasketaan sekä ne, joiden tietoja joutui väärille ihmisille että ne, jotka vastaanottivat näitä tietoja sähköpostiinsa, koskee vahinko kaikkiaan noin 400 000 Tokmannin asiakasta.
Tokmannin käyttämä markkinointiautomaatiojärjestelmä Custobar tiedotti, että ongelma johtui virheestä Custobarin ohjelmistopäivityksessä.
Virhe ilmeni sen mukaan viikonlopun aikana ja se korjattiin maanantaiaamuna heti, kun siitä saatiin tieto. Myös Custobarin mukaan varsinaiset asiakastiedot eivät menneet sekaisin vaan kyse oli sähköpostiviestin muodostamisvaiheessa tapahtuneesta virheestä.
Teknisen virheen vuoksi noin 350 000 asiakasta ehti saada virheellisen sähköpostin viikonlopun aikana. Sama ongelma esiintyi Tokmannin lisäksi yhdellä Custobarin virolaisella asiakkaalla.
– Myös tämän asiakkaan osalta virhe korjattiin heti, kun se havaittiin. Virhe saatiin korjattua nopeasti, mutta valitettavasti näillä kahdella asiakkaalla se ehti aiheuttaa tietojen päätymistä väärille vastaanottajille. Yksittäinen vastaanottaja ei kuitenkaan saanut viestissä kuin yhden toisen vastaanottajan tietoja. Virheen johdosta Tokmannin asiakkaiden tietoja ei ole mennyt muiden Custobaria käyttävien yritysten asiakkaille, kerrotaan tiedotteessa.
Tokmanni ja Custobar molemmat pahoittelevat tapahtunutta. Custobar kertoo tulevansa tarkentamaan testausrutiinejaan.
Tokmanni teki Ilta-Sanomien mukaan asiasta oma-aloitteisesti ilmoituksen tietosuojaviranomaisille ja on käynnistänyt sisäisen tietoturvaselvityksen.