Valmet Automotive aloittaa muutosneuvottelut Uudenkaupungin autotehtaalla autotuotannon vähentymisen vuoksi. Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin valmistus on päättymässä sopimuksen mukaisesti kesäkuussa, eikä korvaavaa tuotantoa ole nopealla aikataululla saatavissa.
A-sarjan tuotanto jatkuu, sillä välitön uhka valmistuksen keskeyttämisestä komponenttipulan takia on väistynyt.
Muutosneuvottelut koskevat koko autonvalmistusliiketoiminnan henkilöstöä. Sopeutustarve on enintään 1 100 henkilöä. Sopeutuskeinoina käytössä ovat lomautukset, irtisanomiset ja toimenkuvien muutokset. Autotehdas työllistää kaikkiaan noin 3 500 ihmistä.
Valmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus kertoi STT:lle, että toistaiseksi ei ole tiedossa, kuinka suuri osa sopeutustarpeesta joudutaan toteuttamaan irtisanomisina.
Koko autoteollisuus ja myös Uudenkaupungin tehtaan suuri toimeksiantaja Mercedes-Benz on joutunut pinteeseen, kun ensin koronapandemia ja sitten Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat sotkeneet toimitusketjuja ja aiheuttaneet maailmanlaajuista komponenttipulaa.
Sähköautoja tulossa
Sopeutustarve ei koske Valmet Automotiven akkuliiketoimintoja, A-sarjan valmistusta, eikä käynnissä olevia projektitöitä. Valmet Automotive on aiemmin ilmoittanut kahdesta sähköautoprojektista, jotka tulevat tuotantoon Uudenkaupungin autotehtaalla myöhemmin tänä vuonna ja ensi vuoden puolella.
Pienempi näistä on hollantilaisen Lightyear-yhtiön Lightyear One -sähköauton valmistus, jonka on määrä alkaa jo tänä vuonna.
Saksalaisen Sono Motorsin Sion-sähköauton valmistus on alkamassa ensi vuoden lopulla. Seitsemänvuotisen sopimuksen aikana Valmet Automotiven on määrä valmistaa Sono Motorsille yli neljännesmiljoona Sion-mallia, jonka erikoisuutena on koriin integroidut aurinkopaneelit.