Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Marimekon huhti–kesäkuun tulos yli tuplaantui – parannusta selittää koronapandemian viime vuonna aiheuttama myynnin pudotus

Designyhtiö Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto yli tuplaantui huhti–kesäkuussa 5,5 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajankohdan 2,7 miljoonasta eurosta.

Yhtiön huhti–kesäkuun liikevaihto kasvoi 40 prosenttia 32,7 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan erityisesti Marimekon vähittäis- ja tukkumyynti Suomessa sekä tukkumyynti Aasian-Tyynenmeren alueella ja Skandinaviassa kehittyivät hyvin.

Roima tulosparannus selittyy Alahuhta-Kaskon mukaan koronapandemian viime vuoden keväällä aiheuttamalla myynnin pudotuksella.

– Lähes kaikki Marimekon omat myymälät olivat avoinna ja kävijämäärät kasvoivat merkittävästi verrattuna edellisvuoteen, jolloin tilanne oli erittäin poikkeuksellinen ja Marimekon omat myymälät sekä monet partneriomisteisista myymälöistä olivat koronaviruspandemian vuoksi tilapäisesti suljettuna osan neljänneksestä, Alahuhta-Kasko sanoo Marimekon tiedotteessa.

Suomessa liikevaihto kasvoi Alahuhta-Kaskon mukaan viimevuotisesta 61 prosenttia, kun taas kansainvälinen myynti kasvoi 20 prosenttia. Kansainvälisen myynnin osuus Marimekon liikevaihdosta oli huhti–kesäkuussa 67 prosenttia.

Uusia myymälöitä etenkin Aasiaan

Marimekko arvioi, että yhtiön liikevaihto kasvaa tänä vuonna viimevuotisesta. Liikevaihdon suhteellisen kasvun arvioidaan kuitenkin hidastuvan kuluvan vuoden toisella vuosipuoliskolla, sillä koronaviruspandemia vaikutti viime vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtoon poikkeuksellisen negatiivisesti.

Alahuhta-Kaskon mukaan Marimekon tavoitteena on avata tänä vuonna 5–10 uutta myymälää. Valtaosa uusista avauksista sijoittuu Aasiaan, joka on Suomen jälkeen Marimekon toiseksi tärkein markkina-alue.

Alahuhta-Kaskon mukaan koronapandemian aiheuttama epävakaus on jälleen selvästi kasvanut Marimekon markkina-alueilla, minkä vuoksi yhtiö on valmis sopeuttamaan suunnitelmiaan tarpeen mukaan.

– Uudet virusvariantit, rokotekattavuuden kehittyminen ja eri maiden tapa hoitaa tilannetta vaikuttavat erityisesti kuluttajien luottamuksen kehittymiseen ja ostokäyttäytymiseen, ja jatkuva epävarmuus voi vaikuttaa kulutuskysyntään eri markkina-alueillamme, Alahuhta-Kasko sanoo.