Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Kiina katkaisi BBC:n uutislähetykset

Kiina katkaisi BBC:n uutislähetykset noin viikko sen jälkeen, kun Britannian mediaa sääntelevä viranomainen vei Kiinan CGNT-kanavan toimiluvan. Kuvassa CGNT:n toimitilat Lontoossa. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Kiinan televisiotoiminnasta vastaava viranomainen kertoi torstaina katkaisseensa BBC:n uutislähetykset maassa. Se perusteli BBC World News -kanavan lähetysten lopettamista sillä, että BBC:n lähettämä sisältö olisi rikkonut vakavasti tv-lähetystoimintaa koskevia säädöksiä.

Lausunnossaan viranomainen nosti esimerkiksi rikotuksesta säädöksestä vaatimuksen siitä, että raportoinnin tulee olla totuudellista ja reilua eikä se saa aiheuttaa haittaa Kiinan kansallisille intresseille.

BBC lähetti runsas viikko sitten ohjelman, jossa kerrottiin kidutuksesta, systemaattisista raiskauksista ja muusta seksuaalisesta väkivallasta, joista Kiinan leireille lähetetyt uiguurit kärsivät Xinjiangin maakunnassa. Kiina on sanonut ohjelman tietojen olevan perättömiä.

Ihmisoikeusjärjestöjen mukaan ainakin miljoona uiguuria ja muuta muslimia on pakotettu Kiinan uudelleenkoulutusleireille. Kiina kielsi pitkään koko leirien olemassaolon, kunnes tunnusti sen yllättäen. Väärinkäytökset se kiistää yhä.

BBC sanoi olevansa pettynyt Kiinan päätöksestä katkaista lähetykset. Britannian hallitus puolestaan syytti Kiinaa sensuurista.

Britannia vei kiinalaiskanavalta toimiluvan

Viime viikolla Britannian mediaa sääntelevä viranomainen Ofcom vei Kiinan valtion omistaman China Global Television Networkilta toimiluvan. CNN:n mukaan se perusteli lisenssin perumista sillä, että toimiluvan haltijaksi oli merkitty Star China Media Limited , joka ei ollut vastuussa kanavan sisällöistä eikä siten täyttänyt lain edellyttämiä vaatimuksia toimiluvan hallinnalle.

Ofcomin tulkinnan mukaan Star China Media Limited oli ennemminkin kanavan sisällön julkaisija kuin tuottaja.

Ofcom myös kieltäytyi siirtämästä toimilupaa uudelle taholle, koska sen mukaan kanava olisi sen jälkeenkin ollut Kiinan kommunistisen puolueen hallinnassa, mitä Britannian laki ei salli.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut