Illan kalorit ovat lihottavimpia – ravitsemusterapeutti Hanna Partanen suosittelee nukkumaan enemmän

Hanna Partanen ulkoilee Viktorin ja Fionan kanssa lähimetsässä ja Vanhankylänniemessä. Anton Soinne
Anne Kanerva

Anne Kanerva

Lyhenevät päivät ovat haaste painonhallinnalle. Syksyn hämäryys lisää ruokahalua ja mielitekoja.

Huomaamatta syömme päivittäin parisataa kaloria enemmän kuin valoisina vuodenaikana.

Seuraavaan bikinikauteen mennessä kertyy muutama kilo, jos asiaan ei kiinnitä huomiota.

– Painonnousu liittyy valon säätelemään univalverytmiin. Suosittelen käyttämään kirkasvalolamppua tai ulkoilemaan valoisan aikaan, ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo.

–Aiemmin ajateltiin, että ruokailuajat eivät vaikuta painoon. Nykytiedon mukaan laihduttajan kannattaa syödä puolet kaloreista iltapäivällä ennen kello kolmea, Hanna Partanen sanoo. Anton Soinne

Monet muistavat hänet 15 vuoden takaa television Olet mitä syöt -sarjasta.

Siinä ravitsemusterapeutti opasti kahdella kaudella ongelmasyöjiä parempien ruokatottumusten pariin.

Paino voi pudota nukkumalla enemmän.

Hanna Partanen

–Seurasin kahdeksan viikon ajan 20 laihduttajan alkutaivalta. Pysyvä elämänmuutos vaatii tosiasiassa ainakin vuoden, hän huomauttaa.

Televisio-ohjelman jälkeen hän on pitänyt yksityisvastaanottoa ja kirjoittanut viisi kirjaa painonhallinnasta.

Tuorein kirja on nimeltään Rytmidieetti. Johtoajatuksena on, että ateriarytmillä on merkittävä osuus terveyteen ja painonhallintaan.

– Illalla syöty kalori on lihottavampi kuin aamulla syöty kalori. Aiemmin ajateltiin, että ruokailuajat eivät vaikuta painoon, jos päivittäiset kalorimäärät ovat kohdallaan, Järvenpäässä asuva Partanen sanoo.

Laihduttaja voisi pyrkiä siihen, että syö päivän kaloreista puolet ennen iltapäiväkolmea.

Ravitsemusterapeutti suosittelee ulkoilemaan mahdollisuuksien mukaan valoisaan aikaan. Anton Soinne

Painoon vaikuttavat muutkin tekijät kuin syödyt kalorit.

Ravitsemusterapeutti on huolestunut univajeesta, joka on yhteydessä syömisen säätelyyn liittyviin hormoneihin.

– Nukkumista ei arvosteta riittävästi. Moni valvoo mieluummin television tai älylaitteiden ääressä kuin menisi ajoissa nukkumaan. Suosittelen kokeilemaan, miten tunnin pidempi yöuni vaikuttaa jaksamiseen ja painoon.

Mahdollista on, että unta lisäämällä mutta kaloreita vähentämättä paino alkaa laskea.

– Niin on käynyt useille asiakkailleni, Partanen sanoo.

Rytmidieetissä korostetaan ateriarytmiin lisäksi mahdollisuutta joustoon ja herkutteluun. Se voi olla 600–800 kilokaloria viikkoa kohti.

– Monilla herkuttelu makealla tai suolaisella on tapasyömistä. On hyvä pohtia, minkä herkun kokee itselle erityisen tärkeäksi. Tällöin herkuttelu on enemmän tietoista ja nautinnollinen hetki, eikä ohimennen vetäisty kalorimättö.

Rytmidieetin mukaan viikossa on lupa syödä esimerkiksi 200 grammaa irtokarkkeja tai kolme kahvipullaa.

Hanna Partanen rakensi puolisonsa kanssa omakotitalon Järvenpäässä Saunaniityn asuinalueelle. Anton Soinne

Hanna Partanen muutti puolisonsa kanssa Klaukkalasta Järvenpäähän reilut kaksi vuotta sitten. Uusi omakotitalo on kaupungilta ostetulla tontilla Saunaniityssä.

– Järvenpää tuntui aluksi liian kaukaiselta paikalta. Mutta rautatieasema on vain 900 metrin päässä ja matka junalla Helsinkiin kestää 33 minuuttia, hän huomauttaa.

Partanen lenkkeilee kahden koiran kanssa lähimetsissä ja Vanhankylänniemessä. Ensi kesänä on tarkoitus hankkia kajakki, jolla voi meloa Tuusulanjärvellä.

Tunnettu ravitsemusterapeutti oli kokoomuksen ehdokkaana vuoden 2007 eduskuntavaaleissa.

– Ensi kevään kuntavaaleihin minua kysyttiin mukaan jo puoli vuotta sitten. Jossain vaiheessa saatan lähteä politiikkaan, mutta sen aika ei ole vielä.

Fakta

Älä anna painon karata yli viittä kiloa

Ihmisellä saattaa olla motivaatiota painon pudottamiseen, mutta ei motivaatiota tehdä muutoksia.

Alkuun ei tarvitse sitoutua loppuelämän muutoksen. Aloita uusi ruokavalio kolmen viikon kokeilulla.

Säännöllinen liikunta, parantunut arkiaktiivisuus sekä painon punnitseminen ovat tärkeitä tekijöitä painonhallinnassa.

Joskus elämässä tulee vaikeita ajanjaksoja, jolloin paino voi nousta muutaman kilon.

Painonnousuun on hyvä puuttua viimeistään viiden kilon jälkeen.

Jatka ruokia kasviksilla. Lisää kastikkeisiin, keittoihin ja patoihin ekstramäärä kasviksia. Korvaa makaronilaatikon jauhelihasta osa kasviksilla.

Punaisen lihan korvaaminen siipikarjan lihalla parantaa rasvan laatua. Perinteisen naudan jauhelihan voi korvata välillä broilerin tai kalkkunan jauhelihalla.

Aamupala säätelee elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa. Runsas, proteiinipitoinen aamupala on hyödyksi monelle painonhallitsijalle.

Runsaalla vedenjuomisella ei paranneta aineenvaihduntaa tai nopeuteta laihtumista.

Kahvin kohtuullinen määrä on kaksi–kolme mukillista päivässä.

Lähde: Hanna Partanen: Rytmidieetti, Readme, 2020.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.