Korona katkaisi Keskisuomalaisen liikevaihdon kasvun – mainonta romahti, mutta journalismi kiinnosti

Keskisuomalaisen liikevaihto laski tammi–kesäkuussa 10,2 prosenttia edellisvuodesta. MARTTI KAINULAINEN / LEHTIKUVA

STT

Koronapandemia katkaisi Keskisuomalaisen liikevaihdon kasvun vaikuttamalla merkittävästi mainonnan määrään, sanoo toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi tiedotteessa.

Keskisuomalainen julkisti torstaina puolivuotiskatsauksensa. Keskisuomalaisen liikevaihto laski tammi–kesäkuussa 10,2 prosenttia edellisvuodesta 101,1 miljoonaan euroon. Liikevoitto putosi 0,2 miljoonaan edellisvuoden tammi–kesäkuun 7,1 miljoonasta. Pudotusta oli 97,2 prosenttia.

Mainonnan volyymi konsernitasolla tarkastelukauden aikana putosi 25 prosenttia. Pudotusta loivensi viime vuoden huhtikuun alusta konserniin konsolidoidun Kaakon Viestinnän vaikutus. Ilman tätä pudotus olisi ollut mediamyynnissä 32,5 prosenttia.

– Näin merkittävää mediamyynnin putoamista on mahdoton kompensoida täysimittaisesti tehostamisilla, Kangaskorpi sanoo.

Konsernin tilaustuotot kasvoivat

Kangaskorven mukaan konsernin sisältötuotteiden myynti on säilynyt vahvana myös koronan aikana. Konsernin digitaalisten sisältötuotteiden kysyntä on ollut viime vuosina kasvussa ja koronan aikana se jatkoi kasvuaan.

– Pandemia osaltaan vahvisti journalististen sisältöjen kysyntää ja näin tuki entisestään digitaalisten tilausten vahvaa kasvua, Kangaskorpi kertoo.

Konsernin tilaustuotot kasvoivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla 18,7 prosenttia. Myös tähän vaikutti merkittävästi Kaakon Viestinnän mukaantulo konserniin.

Digitaalinen tilausmyynnin kasvu oli 58 prosenttia. Ilman Kaakon Viestinnän vaikutusta kasvua oli 28 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

– Sisältötuotteiden vahva kysyntä antaa hyvää pohjaa koronan jälkeiselle mainosmyynnille, Kangaskorpi sanoo.

Mainostuloilla elävien kaupunkilehtien ilmestymistä harvennettu

Korona on vaikuttanut eniten konsernin kaupunkilehtiin, joiden ansainta muodostuu pelkästään mainostuotoista. Keskisuomalainen on vähentänyt kaupunkilehtien ilmestymistä mainosmyynnin laskun takia.

Koronapandemian seurauksena yhtiö on lomauttanut henkilöstöä ja tehnyt johdon palkkoihin leikkauksia. Yritys kertoo jatkavansa toiminnan tehostamista myös toisella vuosipuoliskolla.

Tarkoituksena on pitää yhtiön toiminta kannattavana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut