Kysely: Sanomalehden sisältöön yrittää vaikuttaa yleisimmin kuntapäättäjä

STT

Sanomalehtien päätoimittajista 79 prosenttia on kokenut journalistiseen sisältöön kohdistuvia vaikutusyrityksiä parin viime vuoden aikana, käy ilmi Sanomalehtien Liiton tekemästä kyselystä.

Eniten sisältöön pyrkivät vaikuttamaan kuntapäättäjät. Vaikutusyrityksiä kokeneista päätoimittajista 82 prosenttia on kokenut vaikutusyrityksiä kuntapäättäjien suunnalta, kertoo Sanomalehtien Liiton lehti Suomen Lehdistö .

Seuraavaksi eniten päätoimittajat ovat kokeneet vaikutusyrityksiä lukijoilta tai mainostajilta.

Vaikuttamispyrkimyksillä tarkoitettiin kyselyssä joko painostamista tai lahjoen tehtyjä yrityksiä vaikuttaa journalismiin.

Kyselyyn vastanneiden paikallislehtien päätoimittajien mukaan kuntapäättäjät haluaisivat usein hillitä kielteistä uutisointia.

Liiton kesän aikana tekemään kyselyyn vastasi 81 päätoimittajaa, joista noin kolme neljästä työskenteli paikallislehdissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.