Finnair määrää matkustajilleen maskipakon – suojusta käytettävä koneeseen noususta sieltä poistumiseen saakka

Thaimaan Bangkokista palaavia matkustajia Helsinki-Vantaan lentoasemalla 20. maaliskuuta 2020. MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA

STT

Finnair edellyttää lentomatkustajiensa käyttävän suu- ja nenäsuojuksia koko lennon ajan toukokuun 18. päivästä alkaen. Käytäntö on voimassa elokuun loppuun asti.

Finnairin mukaan asiakkailla tulee olla mukanaan oma suojus, joka peittää nenän ja suun ja jota on käytettävä koko lennon ajan koneeseen noususta alkaen ja koneesta poistumiseen asti. Alle seitsemänvuotiaiden lasten ei kuitenkaan tarvitse käyttää suojusta.

Tarkkoja määräyksiä suojauksen tyylilajille ei ole. Viestintäpäällikkö Manti Väätäinen-Pereira kertoo STT:lle, että maski voi olla esimerkiksi kankaasta itse tehty, kertakäyttöinen suu-nenäsuojus tai kirurginen maski.

– Asiakkailla on erilaisia tarpeita, joten kukin voi ottaa sellaisen, mikä hänelle on paras, hän kuvailee.

Jos suojusta ei voi käyttää terveyssyistä, poikkeukseen on haettava suostumus Finnairilta ennen lentoa. Jos suojus unohtuu lähtötohinoissa kotiin tai väärän takin taskuun, miehistö voi antaa matkustajalle maskin ennen koneeseen nousua. Väätäinen-Pereira kuitenkin korostaa, ettei yhtiö voi taata, että maskeja riittää kaikille. 

– Olisi todella hyvä, että asiakas huolehtii, että hänellä on maski mukana.

Luvassa muitakin varotoimia

Suu-nenäsuojuksia käyttävät myös Finnairin asiakaspalvelijat lentoasemalla sekä matkustamomiehistö.

– Olemme päätyneet tähän käytäntöön, sillä maskien käyttö yleistyy kaikkialla, ja ne suojaavat koneen matkustajia mahdollisilta pisaratartunnoilta. Kun kaikki käyttävät maskia suojaamme näin toinen toisiamme, sanoo Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Piia Karhu tiedotteessa.

Karhun mukaan Finnair suosittelee, että asiakkaat hankkivat itselleen sopivat maskit hyvissä ajoin ennen matkaa, pakkaavat mahdollisimman vähän matkatavaraa mukaan ja tekevät lähtöselvityksen jo ennen kentälle tuloa verkossa tai mobiilisovelluksella.

– Kaikki varmasti myös ymmärtävät, että lennolle ei voi tulla, jos on pienikin epäilys covid-19-tartunnasta tai on hengitystieinfektio-oireita.

Finnair kertoo myös muista koronavirukseen liittyvistä varotoimista. Sen asiakkaat esimerkiksi ohjataan pitämään vähintään metrin etäisyyden muihin ihmisiin lentoasemalla. Samoin istuinpaikat lennoilla jaetaan koneessa olevan tilan puitteissa niin, että asiakkailla on mahdollisimman paljon tilaa ympärillään. Koneen takaosassa istuvat asiakkaat nousevat koneeseen ensin. Lisäksi muun muassa lentokoneiden siivousta on tehostettu ja tarjolla on desinfiointipyyhkeitä asiakkaiden käyttöön.

Finavia edellyttää maskien käyttöä asiakaspalvelussa lentoasemilla

Suomen lentokenttiä operoiva Finavia kertoi aiemmin päivällä, että se edellyttää suu-nenäsuojaimien käyttöä jatkossa kaikilta lentoasemien työntekijöiltä, jotka työskentelevät asiakaspalvelutehtävissä ilman erillistä suojapleksiä. Samalla Finavia suositteli vahvasti, että myös matkustajat käyttäisivät maskia lentoasemalla liikkuessaan.

Finavian mukaan maskeja on jo ollut kenttähenkilöstön käytössä. Nyt niiden käyttöä kuitenkin edellytetään. Finavia tarjoaa lentoaseman asiakaspalvelutehtävissä toimiville yrityksille ensimmäisen suu- ja nenäsuojainerän. Sen jälkeen yritykset velvoitetaan pitämään huolta henkilöstön suojaamisesta omatoimisesti.

– Valmistaudumme varovaisesti ja pienin askelin lentoliikenteen palautumiseen. Olemme jo tehneet lukuisia koronatoimenpiteitä lentoasemillamme, ja olemme valmiita muuttamaan ohjeistuksia nopeastikin tilanteen edetessä. Nyt laajennamme maskien käyttöä suojataksemme matkustajia ja henkilöstöä, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta tiedotteessa.

– Pyydämme matkustajia käyttämään omia maskejaan aina lentoasemalla liikkuessaan. Sopiva maski on hyvä hankkia osana muita matkavalmisteluja. Tällä hetkellä olemme lisäksi varanneet rajallisen erän suu-nenäsuojaimia annettavaksi pyydettäessä niille matkustajille, joilla ei vielä ole omaa maskia mukanaan.

Finavia kertoo, että ensimmäiset koronaviruksen vastaiset toimet otettiin lentoasemilla käyttöön jo helmikuussa. Esimerkiksi käsidesiä on saatavilla asiakaspalvelupisteissä ja turvatarkastuksissa, ja asiakaspalvelupisteissä on läpinäkyviä suojapleksejä. Matkustajia muistutetaan turvaväleistä, ja yhtiön mukaan myös lentokenttäbusseissa kuljetetaan vain puolet normaalista matkustajamäärästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.