Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

HyUA-kuski täyssähköisellä autolla Ruotsin MM-osakilpailuun – "Haluan, että nimeni on aktiivisesti isoissa kisoissa esillä"

Jesse Kallio odottaa innolla tulevaa kisaa. Jakub Nitka/OMSE

Historian ensimmäisessä täyssähköautoilla ajettavan rallicrossin FIA RX2e -luokassa nähdään suomalaisväriä, kun viime vuonna rallicrossin Supercar lites -luokan Pohjoismaiden mestaruussarjassa toiseksi sijoittunut Hyvinkään Urheiluautoilijoiden Jesse Kallio osallistuu tulevana viikonloppuna Ruotsin MM-osakilpailun yhteydessä ajettavaan kilpailuun.

Kallio osallistui samalla autolla jo MM-sarjan edelliseen osakilpailuun Espanjan Barcelonassa, jonka finaalissa suomalaiskuljettaja joutui keskeyttämään kolaroinnin takia. Kallio sijoittui Barcelonan osakilpailussa viidenneksi.

– Kuljettajalle ihan hieno kokemus, täyssähköauto on hyvä ja aika helppo peli ajella. Barcelonassa koettiin turhia kolareita. Olin semifinaalissa jo voittovauhdissa, ja kisan finaalilähdössä toisena, kunnes rytisi. Sain osumaa autoni takaosaan ja jouduin keskeyttämään, Kallio kertaa tiedotteessaan.

Kallio kertoo, että hänellä on RX2e-sarjaan kahden osakilpailun mittainen sopimus, joista jälkimmäinen osakilpailu kilpaillaan tulevana viikonloppuna rallicrossin MM-osakilpailun yhteydessä Ruotsin Höljesissä.

RX2e-luokassa kilpaillaan sähkökilpa-autoihin erikoistuneen espanjalaisen QEV Technologiesin suunnittelemalla nelivetoisella täyssähköautolla, jonka molemmilla akseleilla on sähkömoottori. Auto itsessään perustuu vastaavaan polttomoottoriautoon. Autossa ei ole kardaania, joten nelivedon vetosuhdetta säädetään ohjelmiston avulla.

Sähkömoottorit tarjoavat 250 kilowatin (335 hv) huipputehon ja 510 newtonmetrin väännön.

Kyseisessä luokassa jokaisella osallistujalla on käytössä saman valmistajan kilpa-auto.

– Autossa on aika paljon itselleni uusia säätöasioita, kuten moottorijarrun säätömahdollisuus ja etu- ja taka-akselien välisen vetosuhteen valinta. Myös lähtötilanteeseen käytössä on useita erilaisia säätömahdollisuuksia.

Jesse Kalliolla on Ruotsissa allaan nelivetoinen täyssähköauto, jonka molemmilla akseleilla on sähkömoottori. Jakub Nitka/OMSE

Yhden osakilpailun kokemuksen perusteella Kallio lähtee Ruotsiin luottavaisena.

– Viime vuonna voitin Supercar lites -luokassa rallicrossin PM-osakilpailun Höljesissä. Hyviä muistoja siis ja rata sopii minulle hyvin. Tapahtuma itsessään on aika legendaarinen, sillä paikalla on paljon yleisöä ja tunnelma katossa. Siellä on kenties koko MM-sarjan paras rallicrossrata.

Rallicrossin MM-sarja elää murrosvaihetta, sillä sähköistyminen on tulossa polttomoottoreiden tilalle lajiin vahvasti mukaan.

– Haluan, että nimeni on aktiivisesti isoissa kisoissa esillä. Vielä ei tiedetä, mihin suuntaan laji tulevaisuudessa kehittyy ja mitä tulevalla kaudella tapahtuu. Laji on aktivoitunut Yhdysvalloissa uudelleen ja myös sinne sähköautoille kaavaillaan omaa luokkaa. En panisi pahakseni ollenkaan, jos esimerkiksi pääsisin ensi vuonna jenkkeihin kilpailemaan. Se olisi yhden unelman täyttymys. Mutta hoidetaan sitä ennen Höljesin kisa kunnialla alta pois, Kallio muistuttaa.

Lähde: Jesse Kallio Racingin tiedote.

Kommentoi

Mainos: Estateguru Finland Oy

Kolme syytä harkita yrityslainan ottamista

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut