Ei samppanjaa, ei palkintopallia – formuloissa keskitytään vain olennaiseen

Ei samppanjaa, ei faneja. F1 palaa hyvin erilaisena sarjana kuin on totuttu näkemään. AFP / LEHTIKUVA

STT

Formula ykkösten MM-sarja alkaa kaiken odotuksen jälkeen uudella yrityksellä ensi perjantaina 3. heinäkuuta, kun moottorit pärähtävät käyntiin 16 viikon odotuksen jälkeen Itävallan Spielbergissa. Muiden lajien tavoin myös F1-kisajärjestelyissä on sopeuduttava koronaviruspandemian pakottamiin reunaehtoihin.

Käytännössä tallit tulevat toimimaan omissa pienissä kuplissaan. Kontaktit toisten tallien työntekijöiden kanssa on erikseen kielletty. Matkustusteknisesti kuplaidea koskee ensimmäisten kolmen kilpailun ajan myös matkustamista. Tallit siirtyvät Itävallasta Unkariin yksityiskoneilla, ja kisapaikkakunnalla työntekijät saavat liikkua vain hotellihuoneen ja radan välillä.

Kilpailullisesti "uusi normaali" voi jättää katsojat kylmäksi. Rengasvalmistaja Pirellille on tullut kiire rengassarjojen valmistamisen kanssa, joten kaikki kuljettajat ajavat samoilla rengasseoksilla. Muutoksen takia ohittamisesta voi tulla entistäkin vaikeampaa, sillä kuljettajat valitsevat todennäköisemmin saman kisastrategian, eivätkä saa siten aiemman kaltaista etua tuoreista renkaista.

Kisatuntuman hakemisessa voi mennä hetki. Osa kuljettajista on ajanut simulaattorilla virtuaalikilpailuita, osa on viihtynyt muiden moottorien parissa.

– Olen ajanut sekä soralla että asvaltilla. Tauko on ollut pitkä, eikä mitään voi verrata formuloihin, mutta reaktiot ja ajotuntuma ovat pysyneet yllä, Mercedeksen Valtteri Bottas kommentoi rallikokeilujaan .

Moottorinvaihto voi kestää tuplasti

Talleille annetut ohjeet sosiaalisten etäisyyksien kunnioittamisesta tekevät kaikesta auton huoltoon liittyvästä hitaampaa. Työt auton ympärillä tehdään pienryhmissä ja osissa eri aikaan.

– Meillä on vain rajoitetusti aikaa olla auton kanssa. Meidän on tutkittava, kuinka kauan osien vaihtaminen ja muokkaaminen kestää. Kaikki pitää aikatauluttaa uudelleen, koska auton ympärillä saa olla vain rajoitettu määrä henkilöitä, Racing Pointin tekninen johtaja Andrew Green pohti sarjan verkkosivuilla .

Kiireisen kisaviikonlopun aikana hajonnut moottori voi aiheuttaa suurta päänvaivaa.

– Pienemmällä mekaanikkojen määrällä moottorin vaihtaminen voi kestää jopa kaksi kertaa normaalia kauemmin, Green arvioi.

Koronavirustestejä tullaan tekemään 48 tunnin välein, mikä tarkoittaa noin 12 000 testiä pelkästään Itävallassa. Karanteeniin joutuvat kaikki tartunnan saaneet, sekä kaikki suorassa vuorovaikutuksessa viruksenkantajan kanssa työskennelleet. Siksi tallit lennättävät paikalle varamekaanikkoja ja -teknikoita toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi myös tartuntatapausten sattuessa.

Tähtiloisto poissa

Katsojan kannalta erikoisinta lienee se, että kahdella radalla kisataan poikkeuksellisesti kahdesti. Kaksi ensimmäistä kisaviikonloppua ajetaan Itävallassa Red Bullin kotiradalla. Myöhemmin kesällä Britannian Silverstone isännöi kahta kisaa. Näin koronaviruksen seurausten kutistamaan kilpailukalenteriin saadaan vähintään 15 kisaa.

Perinteinen kolmen parhaan kuljettajan palkintojenjakoseremonia kilpailun jälkeen jää ainakin kauden alussa pois. Formula ykkösiin usein mielikuvissa liitettävä samppanjan ruiskutus jää niin ikään pois ohjelmasta, joten kisan jälkeinen voitonhuuma voi jäädä hyvinkin vaisuksi.

Ei faneja, ei nimekkäitä kutsuvieraita, ei mediaa, ei samppanjaa. Kaikki osoittaa siihen suuntaan, että tietynlaisesta "glamouristaan" tunnettu F1 palaa hyvin erilaisena sarjana kuin on totuttu näkemään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut