Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kipinä-talossa pääsee näkemään papin ja intendentin tekemää taidetta – Hyvinkään seurakunnan vastuukappalainen on symbolisti ja koloristi

Kappalainen Petteri Kerkon ja intendentti Milko Vesalaisen taidetta on nähtävillä Kipinä-talossa.

– Nyt olisi nähtävillä papin ja intendentin tekemää taidetta, Milko Vesalainen tuumaa hymyillen.

Hyvinkään seurakunnan vastuukappalainen Petteri Kerko ja Lappeenrannan kaupunginorkesterin intendentti ja ammattihuilisti Milko Vesalainen ovat vanhoja ystävyksiä.

– Jo edellisessä elämässä, Vesalainen naurahtaa ja kertoo, että Kerko on hänen vihkipappinsa.

Kerkolle kuvataide on luonteva tapa ilmaista sisintään. Hän kertoo tehneensä taidetta jo kauan ennen kirkollista uraansa. Vesalainen on kasvanut taiteen keskellä. Hänen isänsä oli tunnettu taidekasvattaja ja taidemaalari Eino Vesalainen, joten oli aika luonnollista, että pojastakin tuli kuvataiteilija.

Miesten yhteisessä taidenäyttelyssä Valoa varjoissa liikutaan elämän varjoissa samalla kuitenkin toivoa vahvasti viljellen.

Kerkon mukaan papin ammatti heijastuu vääjäämättä hänen maalauksiinsa.

– Tuon hengellisyyttä eri tavoin näkyväksi.

Hänen Jumalainen näytelmä -triptyykkinsä kuvastaa helvettiä, kiirastulta ja paratiisia. Triptyykki syntyi Danten runoelman innoittamana. Istar-maalaus viittaa toisaalta mesopotamialaiseen rakkauden jumalattareen, toisaalta Raamatun kertomukseen Danielista leijonien luolassa.

Kerkon teoksissa on paljon symboliikkaa. Myös värit ovat hänelle merkityksellisiä.

– Minua voisi luonnehtia symbolistiksi sekä koloristiksi, sillä tykkään ilmaista värillä.

Milko Vesalainen ottaa maalauksillaan Äidit ja tyttäret sekä Jäähyväiset kantaa Ukrainan sotaan.

– En yleensä ota kantaa, mutta nyt tuli tunne, että pakko sanoa jotain, eikä vain katsella tilannetta lohduttomana.

Nyt ylös sieluni -triptyykki syntyi puolestaan kansallisen veteraanipäivän vuosijuhlaan. Sen Vesalainen maalasi kunnioituksesta isänmaata kohtaan.

Myös musiikki heijastuu Vesalaisen teoksiin.

– Musiikki muuttuu maalauksissani näkyväksi, esimerkiksi maalaus Tanssi yli hautojen syntyi musiikin hurmoksessa, kun kuuntelin Eero Hämeenniemen sävellystä Klarinettiseikkailu.

Vesalaisen tyyli edustaa postmodernismia, jossa surrealismi yhdistyy voimakkaaseen kolorismiin ja kubismiin. Itse hän kuvailee omaa tyyliään leikkisästi ”milkismiksi”.

– Oma tyylini on löytynyt vuosien saatossa. Sitä kehittyy, kun tutkii taidetta ja kuvaa, käy taidenäyttelyissä ja opiskelee taidetta. Myös tekeminen opettaa.

Kerkon ja Vesalaisen näyttely Valoa varjoissa on nähtävillä lukion tiloissa Kipinä-talossa (Kenkätehtaankatu 1, Hyvinkää) 22.12. saakka.