Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Vapun koristelutrendi on siirtynyt jouluunkin – Prisma: Joulun suosituin lelu on Netflix-sarjasta tuttu

Suomalaisten joulunvietossa näkyvät yhä enemmän kansainväliset trendit, selviää Prisman ostosdatasta.

Yksi esimerkki ovat vapun vietosta tutummat foliopallot, jotka kelpaavat suomalaisille nyt myös joulukoristeiksi.

– Erilaiset foliopallot kasvattavat jatkuvasti myyntiään niin juhlapyhien aikana kuin muinakin vuodenaikoina. Jouluna niitä ostetaan joka vuosi enemmän, ja ne kuuluvat nykyään joulukoristeluun monessa kodissa, kertoo tiedotteessa Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen.

Kansainväliset vaikutteet värittävät myös pukeutumista.

– Koko perheelle ostettavat yhteensopivat pyjamat ovat esimerkiksi sellainen suuntaus, joka näkyi ensimmäisen kerran Prismassa jo neljä vuotta sitten ja on siitä lähtien kasvanut tasaisesti. Erityisesti Iso-Britanniassa suosittu ugly Christmas sweater -trendi, jossa haetaan mahdollisimman räikeää joulupaitaa tai -vaatetta, on kasvattanut suosiotaan kaikissa ikäryhmissä”, Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen sanoo tiedotteessa.

Lelulahjoissa näkyy Prisman mukaan niin sanottu kidult-ilmiö eli lelut, joita ostetaan aikuisille.

– Kidults -ilmiö eli aikuisten leikkimielisyys näkyy esimerkiksi aikuisille suunnattujen LEGO-tuotteiden myynnissä. Näissä tuoteaiheet ovat täysin aikuisten lähtökohdista kehiteltyjä, ikäsuositukset tuotteissa 18+ ja hintapisteet ihan toista kuin puhtaasti lasten lelut, kertoo tiedotteessa Prisman lelujen, laukkujen, jalkineiden ja urheilun myyntipäällikkö Anu Keskinen

Leluosastolla näkyy myös Netflixin vaikutus: tämän joulun hittilahjaksi Prismassa uumoillaan suoratoistopalvelusta tutun Gabby's Dollhouse -sarjan tuotteet.

Toinen tuleva hittituote lienevät Squishmallow-pehmolelut. Yhdysvalloista lähtenyt ilmiö perustuu valikoimaan, joka uudistuu monta kertaa vuodessa. Niinpä Squishmallow-pehmoleluja myös keräillään, mikä lisää kysyntää.