Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kuvataidetta elokuvista – Promenadigallerian Jälkikuvia-näyttely herättää suuria tunteita

Red Carpet -elokuvafestivaalit sai Hyvinkään Taiteilijaseuran järjestämään taidenäyttelyn, jossa taiteilijoita on ollut innoittamassa kotimainen elokuva. Näyttelyn on juryttanut palkittu käsikirjoittaja Anna Brotkin.

– Olen kuvataiteen ystävä ja käyn mielelläni taidenäyttelyissä, hän sanoo.

Brotkinia kiehtoo, miten elokuvataide ja kuvataide käyvät vuoropuhelua. Elokuvia on tehty kuvataiteen pohjalta, miksi ei siis kuvataidetta elokuvien innoittamana.

– Taiteilijat ovat saaneet itse valita heille merkityksellisen elokuvan ja tehdä teoksensa sen pohjalta.

Kaikkiaan mukaan valikoitui 15 taiteilijaa. Brotkin kertoo valinneensa tekijät ja teokset pitkälti intuitiolla.

Elokuvat herättävät tunteita. Myös tämä näyttely herättää tunteita.

– Pyrin valitsemaan mukaan mahdollisimman monin eri tekniikoin ja materiaalein tehtyjä töitä, että näyttelystä saataisiin monipuolinen.

Taiteilijat ovat lähestyneet elokuvaa eri tavoin. Näyttelyn teoksissa on kuvattu elokuvan herättämää tunnelmaa, jatkettu elokuvan tarinaa tai tuotu esille elokuvan herättämiä ajatuksia.

– Mitään liian ilmeistä ei onneksi ole missään työssä. Kaikissa teoksissa on tulkinnan varaa, Brotkin kiittää.

Näyttely ihastuttaa runsaudellaan. Mukana on maalauksia, piirustuksia, keramiikkaa, valokuvia, tekstiilitaidetta ja installaatioita.

– Elokuvat herättävät katsojassa tunteita. Ne saavat itkemään ja nauramaan. Myös tämä näyttely herättää tunteita. Teokset avautuvat jokaiselle katsojalle omalla tavallaan, mutta kylmäksi ne eivät ketään jätä, Brotkin sanoo.

Ahti Isomäen Kielletyt haudat -installaatio on syntynyt elokuvasta Ikitie, jota taiteilija teoksellaan kommentoi.

– Ikitie kertoo amerikansuomalaista, jotka lähtivät 1930-luvulla Neuvosto-Karjalaan rakentamaan sosialismia. Elokuvan teloituskohtaus metsässä etsii järkyttävyydessään vertaistaan suomalaisen elokuvataiteen historiassa. Jäin miettimään sitä useaksi päiväksi, taiteilija kertoo.

Isomäen installaatio viittaa myös siihen, että teloitusten ja metsähautojen olemassa olo edelleen kielletään.

Maarit Malin-Pötryn keramiikkateos sai inspiraationsa elokuvasta Koirat eivät käytä housuja. Sen tarina kertoo perheenisästä, joka joutuu erehdyksessä dominan käsittelyyn. Mies jatkaa tapaamisia ja samalla kasvaa irti surustaan.

– Tapaamiset on kuvattu esteettisesti. Elokuva on samalla rankka ja vaikuttava. Tartuin elokuvassa olleeseen turvasanaan, lasisen palloon, ja tein siitä oman versioni. Keraamisista palloista löytyy myös elokuvan vuorosanoja, hän kuvailee.

Jälkikuvia-näyttely on nähtävillä Promenadigalleriassa (Vaiveronkatu 10, Hyvinkää) 27.8.-14.9.