Työyhteisö voi yhdessä vaikuttaa työuupumuksen ennaltaehkäisyyn – Cardehumma tarjoaa työyhteisöille mysteeripeliä, joka edistää hyvinvointia
4
Sirkus Finlandiassa vuosia ollut Frosty on varsinainen showhevonen, joka rakastaa ihmisiä. – Mitä enemmän ympärillä on väkeä, sen paremmin Frosty viihtyy, Ulla Hukka kertoo. Mia Lagström
Katso isompi kuvaKuudes yritys -mysteeripeliä pelataan Cardehumman tallissa ja sen lähiympäristössä, jossa oleilee paljon erilaisia eläimiä. Mia Lagström
Katso isompi kuvaCardehumman eläimet ovat kaikki kilttejä ja viihtyvät ihmisen seurassa. Mia Lagström
Katso isompi kuvaCardehumman eläimet ovat kaikki kilttejä ja viihtyvät ihmisen seurassa. Mia Lagström
Mia Lagström
Loppilaisen Cardehumman tallipihalla tapahtuu jänniä. Vuoden alusta saakka Cardehumman tallissa sekä tallin ympäristössä on päässyt pelaamaan ”Kuudes yritys” -mysteeripeliä.
– Ensin ajattelin, että olisi kiva saada pakopeli, mutta ajatus siitä, että pitää päästä jostain huoneesta ulos tietyssä ajassa, tuntui ahdistavalta. Mysteeripeli on paljon kivempi, Ulla Hukka Cardehummasta kertoo.
Kuudes yritys -mysteeripelissä pelaajat pääsevät ratkaisemaan erilaisia pulmia ja uppoutumaan samalla hyvinvoinnin teemoihin. Miten käy M. Suolinkaiselle uudessa työssään Läyliäisten Liha & Makkara Oy:n makkarankuoriosaston päällikkönä? Jaksaako M. Suolinkainen tehtaan pyörityksessä vai katkeaako kamelin selkä?
Pelin tarkoituksena on ennaltaehkäistä uupumusta sekä lisätä yhteisöjen yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Aihe on eläinavusteista valmennusta sekä Ihminen tavattavissa -terapiaa tarjoavalle Hukalle läheinen.
– Työuupumus on lisääntynyt. Vaikka puhutaankin työuupumuksesta, kyse on yleensä kokonaisvaltaisesta uupumuksesta, joka näkyy elämän kaikilla osa-alueilla. Asia vain konkretisoituu työympäristössä, jossa tehtävät kasaantuvat.
Peli herättelee pohtimaan jaksamiseen vaikuttavia rakenteita ja toimintatapoja sekä työpaikan rooleja.
– Kun ratkotaan tehtäviä yhdessä, jokaisen vahvuudet pääsevät esiin. Se voimaannuttaa.
Halutessaan Hukalta voi varata ajan myös luentoon, jossa käsitellään mysteeripelissä esille nousseita teemoja ja ajatuksia liittyen muun muassa psykologiseen turvallisuuteen.
Cardehumman pihapiirissä pääsee mysteeripeliä pelatessa katselemaan samalla eläimiä ja niiden puuhasteluja.
– Viimeksi talon kissa kulki koko pelin ajan pelaajien mukana. Aasit sekä hevoset tarkkailivat pelin kulkua omasta aitauksestaan, Hukka kertoo.
Cardehumman uusin tulokas on Sirkus Finlandian vanha sirkushevonen Frosty. Tallista ja pihalta löytyy myös vuohia, ankkoja ja koiria.
– Eläinten läheisyys rentouttaa, vapauttaa ja tuo hyvää mieltä. Eläimet pysäyttävät ihmiset omasta oravanpyörästään tähän hetkeen.
Jos kaipaa enemmän aikaa eläinten seurassa, haluaa rapsutella ja silittää niitä, voi siihen varata erikseen ajan. Ulla Hukka on tehnyt eläinavusteista valmennusta jo useamman vuoden ajan.
– Cardehummassa käy muun muassa syrjäytymisuhan alla olevia nuoria. Eläimiltä oppii yhteisöllisyyttä ja yhdessä toimimista, Hukka sanoo.
Cardehumman Kuudes yritys -mysteeripeli on suunnattu erityisesti työyhteisöille. Pelissä ratkotaan erilaisia ongelmia ja pohditaan, miten voitaisiin edistää työssäjaksamista ja työhyvinvointia.
Peli sopii myös ystäväporukoille ja perheille. Suositusikäraja on 15 vuotta. Peli kestää noin 1,5 tuntia ja mukaan mahtuu 2-10 pelaajaa.
Peliä pelataan ulkona ja viileissä tiloissa, joten lämmin pukeutuminen ja hyvät kengät ovat suositeltavia. Osa pelistä tapahtuu tiloissa, joissa oleskelee tai on oleskellut eläimiä.