Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Lähijunissa ja asemilla näkyy jatkossa yhä enemmän konduktöörejä – liputta matkustamiseen puututaan entistä tiukemmin

Kuvituskuva. Raimo Eerola
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Tästä viikosta lähtien lähijunissa ja asemilla näkyy konduktööri entistä useammin. Näin lupaa VR Group, joka otti käyttöön uuden lähiliikennekonduktöörien palvelumallin.

VR Groupin mukaan uudistuksissa on kuunneltu lähijunien asiakkaita. Tavoitteena on lisätä henkilökunnan näkyvyyttä ja lähestyttävyyttä, parantaa asiakaskohtaamisia sekä puuttua liputtomuuteen entistä tarkemmin.

Uudistukset ovat osa VR:n voittaman HSL-lähijunaliikenteen uuden operointisopimuksen palvelumallia.

Lähijunissa kulkee jatkossa sekä palvelu- että lippukonduktöörejä.

Palvelukonduktöörit keskittyvät opastamaan, neuvomaan ja auttamaan asiakkaita esimerkiksi jatkoyhteyksissä ja muissa matkustamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Lippukonduktöörit taas katsovat pareittain matkalippuja ja varmistavat matkustusoikeuden, neuvoen ja opastaen asiakkaita sen lomassa.

Liputtomuuden vähentäminen on yksi HSL:n ja VR:n yhteisistä tavoitteista ja uusien roolien myötä lippujen katsominen junissa lisääntyy. Liputtomuuteen puuttumista ovat toivoneet myös asiakkaat.

Henkilökunnan näkyvyys joukkoliikenteessä myös vahvistaa asiakkaiden turvallisuuden tunnetta.

Uuden mallin myötä lähiliikennekonduktöörien laiturityöskentelykin lisääntyy merkittävästi. Palvelua kohdistetaan erityisesti niille asemille, jossa neuvonnalle on enemmän tarvetta, kuten lentoasemalle tai Helsingin päärautatieasemalle.

Kaikki lähiliikennekonduktöörit ovat käyneet tänä keväänä järjestyksenvalvojan koulutuksen.

VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola kertoo, että palvelua on kehitetty asiakkaiden toiveiden ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarpeiden pohjalta.

– Turvallinen ja täsmällinen lähijunamatka siistissä kalustossa sekä hyvä ja asiantunteva palvelu ovat tässä kulmakiviä, Punola sanoo tiedotteessa.

Viimeksi palvelumalli uudistettiin vuonna 2017, jolloin siirryttiin pareittain kiertävään konduktöörimalliin.

Tehtäväkenttä myös laajenee, kun lähiliikennekonduktöörit havainnoivat jatkossa entistä tarkemmin junien kuntoa sekä junassa ollessaan että säännöllisillä asematarkastuksilla, tekevät asiakaskyselyitä ja huolehtivat junan yleisilmeestä muun muassa tekemällä pientä siistimistä.

Osa uusista tehtävistä tulee käyttöön myöhemmin keväällä ja kesällä.

– Jatkuva asiakaspalaute on tärkeää, jotta tiedämme, mihin asioihin meidän kannattaa erityisesti keskittyä. Yhtä lailla keräämme palautetta ja ideoita myös henkilökunnaltamme, Punola toteaa.

Konduktöörit kirjaavat havaintoja eri sovellusten kautta työpuhelimeensa, josta tieto kulkee eteenpäin eri järjestelmiin, muun muassa siivoukseen ja junien kunnossapitoon.

Yhteensä VR:llä on yhteensä yli 100 kehitystoimenpidettä uuden sopimuskauden mukaiseen liikenteeseen. Palvelun, työkalujen ja taustajärjestelmien lisäksi uudistetaan muun muassa junien siivousta.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut