Keravalla tehtävä turvallisuustyö vaikuttaa huomattavasti kesän raideliikenteeseen: "Matkantekoon kannattaa varata tavallista enemmän aikaa"

Asetinlaitteen käyttöönotto aiheuttaa esimerkiksi harvennettuja vuorovälejä K-junille sekä muutoksia junien lähtöraiteisiin ja matka-aikoihin. Armi Suojanen

Keravalla aloitetaan 21. kesäkuuta junien turvallista liikennöintiä valvovan uuden asetinlaitteen käyttöönotto.

Väylävirasto kertoo tiedotteessaan, että käyttöönotolla on huomattavia vaikutuksia liikenteeseen, kuten harvennettuja vuorovälejä K-junille, peruutuksia D- ja Z-junille sekä muutoksia junien lähtöraiteisiin ja matka-aikoihin.

Käyttöönotto kestää yhdeksän viikkoa ja valmistuu elokuussa.

Muutokset junien kulkuun astuvat voimaan kesäaikataulukauden yhteydessä 7. kesäkuuta alkaen.

Uusittava asetinlaite valvoo esimerkiksi, että junan käyttämät raideosuudet ovat vapaana ja vaihteet ovat junan kulkutietä turvaavassa asennossa.

Asetinlaite otetaan käyttöön vaiheittain kesän aikana.

Väyläviraston tiedottaa työn etenemisestä verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Lisäksi HSL ja VR tiedottavat matkustajaliikenteen muutoksista verkkosivuillaan sekä omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Keravan asetinlaitteen uusiminen on osa hanketta, jolla Helsinki–Riihimäki-välin kapasiteettia nostetaan.

Tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja häiriönsietokykyä.

Asetinlaitteen uusiminen on edellytys hankkeen seuraaviin vaiheisiin sisältyvien lisäraiteiden toteutukselle.

– Keravan asetinlaitteen uusiminen on merkittävä työvaihe hankkeen jatkoa ajatellen. Valitettavasti se tulee vaikuttamaan laajamittaisesti kesän matkustajaliikenteeseen, sanoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävraston tiedotteessa.

– Matkustajien kannattaa varata matkantekoon tavallista enemmän aikaa ja tarkistaa ennakkoon, miten junaliikenteen poikkeukset vaikuttavat omaan matkantekoon.

Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa on rakennettu Keravalle tavaraliikenteen lisäraide sekä läntinen lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille.

Lisäksi tärkeimmät liikennepaikat, kuten Riihimäki ja Tikkurila, muutetaan sujuvammin läpiajettaviksi.

Koko hankkeen lopputilanteessa Keravan ja Riihimäen välinen rataosuus on neliraiteinen.

Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakennusurakat käynnistyivät vuonna 2016 ja valmistuvat vuoden 2022 lopussa.

Toisen vaiheen rakentaminen käynnistyy alkuvuonna 2022 ja kestää 6–7 vuotta. Kolmannen vaiheen ratasuunnittelu on käynnissä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut