Taideteos, joka maatuu ja häviää? – Nykytaiteilijat pohtivat kestävää kehitystä ja ekologisuutta

Piia Rossi käyttää teoksissaan mahdollisimman paljon orgaanisia materiaaleja. ”Ajatus siitä, että teoksen tultua tiensä päähän, se voidaan kierrättää tai palauttaa takaisin osaksi luonnon kiertokulkua”, antaa minulle lohtua. Mia Lagström

Mia Lagström

Värikkäitä munankuoria roikkuu hentoisten kuparinauhojen välissä.

– Teoksessa ei ole käytetty mitään kiinnikkeitä. Ainoastaan kuparinauhan puristus pitää teoksen kasassa, taiteilija Piia Rossi kertoo.

Teoksesta ja teoksen kuparinkäsittelystä voi löytää funktionalismin piirteitä. Rossi kertoo itsekin yllättyneensä, kuinka paljon hänen tuore Rikkoutuva-teossarjansa pohjautuu nuoruuden artesaaniopintoihin Lappeenrannassa 1980-luvulla.

– Opetus siellä oli hyvin bauhausilaista. Materiaali oli kaiken keskiössä. Kun taiteilija ymmärtää, mihin materiaali taipuu, voi hän sen jälkeen lähteä rikkomaan rajoja.

Rikkoutuva-näyttelyyn Rossi kertoo halunneensa materiaalin, joka olisi kestävän kehityksen mukainen ja jota olisi helposti saatavilla. Hauraat munankuoret sopivat myös teossarjan aiheeseen elämän herkkyydestä ja rikkoutuvuudesta.

– Kaipuu, ikävä ja menettämisen pelko ovat teemoja, joita olen käsitellyt koko ikäni. Ne ovat saaneet vain erilaisia muotoja veistoksina, grafiikkavedoksina, installaatioina.

Tämänkin teossarjan voi murskata ja levittää vaikka kukkapenkkiin.

Rossin installaatioissa on paljon maalauksellisia elementtejä, kuten teosten muoto ja värien asettelu. Käytetyt värit ovat kaikki luonnonvärejä, jotka Rossi on tehnyt itse.

– Taiteilijat pohtivat nykyisin paljon kestävää kehitystä. Tämänkin teossarjan voi murskata ja levittää vaikka kukkapenkkiin, kun sille ei ole enää käyttöä. Kupari pitää tietenkin kierrättää.

Noora Tirkkosta kiehtoo taiteessa mahdollisuus luoda kokonaan uusia maailmoja. ”Maalaaminen on myös rentouttavaa. Tavoittelen maalatessa flow-kokemusta.” Mia Lagström

Myös hämeenlinnalaistaiteilija Noora Tirkkonen pohtii taidetta tehdessään ekologisuutta. Promenadigallerian yläkerrassa esillä olevissa maalauksissa on käytetty osin maaleja, jotka Tirkkonen on valmistanut valmiista maaväripigmenteistä.

– Teoksissa on myös akryyliä ja akvarelleja. Haluaisin oppia valmistamaan maaleja kivestä, hiekasta ja kasveista, niin että luonto olisi vahvemmin läsnä materiaalivalinnoissani.

Teosten aiheet ovat saaneet inspiraationsa luonnosta. Tirkkosta kiehtoo, miten kaikki luonnon elementit ovat yhteydessä toisiinsa.

– Puut, kivet, kasvit nivoutuvat yhteen tavalla tai toisella ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Myös ihminen on osa luontoa.

Maalaaminen on Tirkkoselle prosessi. Hän kertoo käyttävänsä useita kerroksia, joista voi syntyä yllättäviäkin yhdistelmiä.

– Havainnon, miten eri asiat ovat tekemissä toistensa kanssa. Aivan kuin maa, joka muodostuu useista kerroksista, mitä jos ne kaikki näkisi yhtä aikaa?

Promenadigalleria

Piia Rossi ja Noora Tirkkonen

Imatralaislähtöinen Piia Rossi on kiviseppäartesaani ja taidegraafikko. Taidegraafikoksi ja kuvataidekasvattajaksi hän valmistui 1990-luvulla Dublinissa. Nykyisin hän asuu ja työskentelee osan ajastaan Espoossa ja osan Slovakiassa.

Noora Tirkkonen on hämeenlinnalainen kuvataiteilija. Taiteen kandidaatiksi hän valmistui 2016 Aalto-yliopistosta.

Rossin ja Tirkkosen näyttelyt ovat esillä Hyvinkään Promenadigalleriassa 14.–31. maaliskuuta.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut