Ismo Eskelinen elää musiikista myös näinä outoina aikoina – klassisen kitaran taiturin uutuuslevyä hehkutetaan nyt ulkomailla: "Olen onnekas"

Ismo Eskelinen kuvattiin lumituiskussa kotimaisemissaan Hausjärvellä. Maailmalla reissannutta kitarataiteilijaa tarvitaan korona-aikanakin kiitettävän paljon. Ari Peltonen

Pia Lyy

Ismo Eskelisen klassinen kitara soi kuulokkeissa puhtaana ja kirkkaana.

Spotify-toistossa on Kromos, Eskelisen kolmas levy kuluneen koronavuoden sisällä.

– Se on äänitetty Hyvinkääsalissa, Eskelinen kertoo Aamupostille kotoaan Hausjärveltä.

Brittiläinen Gramophone -lehti ei tiennyt sitä, kun antoi levylle loistoarviot.

Täällä se nyt tiedetään. Lähimusiikkia!

Hyvinkääsalissa ääni saadaan talteen virheettömästi.

 – Tietysti yksi hyvä puoli on se, että pääsen sinne täältä kotoa käsin, Eskelinen sanoo.

– Levytyssessiot ovat hyvin intensiivisiä. Koko levy äänitetään muutaman päivän aikana.

Kromos (BIS Records 2020) sai nimensä sooloteoksesta, jonka Sebastian Fagerlund sävelsi Eskeliselle v. 2009-2010.

Levyllä on musiikkia mm. hausjärveläiseltä Olli Mustoselta.

On myös Kalevi Ahoa, Jukka Tiensuuta, Tan Dunia ja Kaukasten Elofolkista tuttua Timo Alakotilaa.

Eskelinen on kantaesittänyt levyn kaikki muut teokset paitsi Tan Dunin 7 Desires -sarjan.

Ismo Eskelisen (s. 1971) ura alkoi 17-vuotiaana.

Siitä asti hän on esiintynyt Euroopan arvostetuimmissa konserttisaleissa mm. Berliinissä, Lontoossa, Amsterdamissa ja Brysselissä.

Kitaristin biografia on hengästyttävää luettavaa: vakiovieras kamarimusiikkifestivaaleilla Euroopassa ja Yhdysvalloissa, yhteistyötä huippumuusikoiden kanssa.

Juhlittuja levytyksiä – vuoden sisällä on ilmestynyt myös Carnival -albumi viulisti Karen Gomyon kanssa ja Songbook sellisti Jan Voglerin kanssa.

On selvää, ettei Eskelinen ole takavuosina ollut kovinkaan paljon kotona.

Kotona on saanut olla toki nyt enemmän kuin ennen, Ismo Eskelinen kuvailee, mutta silti työtä on riittänyt. Ari Peltonen

Nyt koronavuonna tahti on vain hiukan rauhallisempi.

– Yllättävän paljon tässä on kaikenlaista. Esimerkiksi Turun Filharmonisen Orkesterin kanssa on konsertti ylihuomenna (11.3.).

26.3. Eskelinen soittaa Helsingin Kaupunginorkesterin verkkokonsertissa Sole Mustosen ja Olli Mustosen kanssa.

– Olen onnekas. Monen freenlancer-ystäväni tilanne on todella hurja. Tukea kyllä tarvitaan.

Kitarataiteilijan laajasta verkostosta on ollut apua Riihimäen Kesäkonserttien taiteelliselle johtajalle vuodesta 2017 asti.

Kesällä konserttielämä oli melkein huoletonta.

Elokuussa 2020 Ismo Eskelinen katseli kaatosadetta Saksassa, Moritzburgin linnassa, lähellä Dresdeniä.

28. Moritzburgin kamarimusiikkifestivaalien avajaiskonserttiin oli vain tunteja aikaa.

Koronatilanne oli siirtänyt konsertit ulos linnan terassille. Ja nyt siellä oli märkää, hyvin märkää.

– Kenraalissa tuuli ja satoi niin kovin, että vettä tuli katoksen alle. Mietittiin, että mitä nyt. Lavalla oli muun muassa kolme eri Stradivariusta..., Eskelinen muistelee.

– Mietittiin sitäkin, että tuleeko yleisö paikalle ollenkaan.

Kyllä se tuli.

– Yksikään ei jäänyt pois sateen takia. Paikka oli ihan täynnä. Ihmisille oli jaettu sadeviitat, ja he istuivat koko sen kaksi tuntia sateessa kuuntelemassa.

– Aivan mieletön menestys. Käsin kosketeltava se tunnelma: ihmiset halusivat tulla kuuntelemaan musiikkia.

Koronatilanne on sittemmin huonontunut.

Nyt Moritzburgin kaltaista tilannetta ei voisi tulla, vaikka ihmiset kuinka janoaisivat sitä.

– Se oli uskomattoman koskettava kokemus, Eskelinen myöntää nyt, kun kokoontumisrajoitukset ovat tiukat.

Hän on koronavuonna soittanut mm. Radion Sinfoniaorkesterin solistina ja Meidän Festivaaleilla, joissa koronajärjestelyt olivat huippuluokkaa.

– Äärimmäisen turvallisesti järjestettyjä.

Eskelinen toivoo, että konserttitoiminta elpyisi mahdollisimman pian.

– Turvallisuus edellä täytyy mennä. Tapoja on monia.

Eskelinen skannaa jatkuvasti levytyspaikkoja läheltä kotia.

– Esimerkiksi Janakkalan kirkossa olen käynyt äänittämässä yhtä levyä kauan sitten.

Kirkkojen akustiikka on usein täydellinen kitaralle. Mutta yleensä kirkon vieressä on autotie ja liikennettä.

– Siksi konserttisali on käytännössä usein se paras paikka. Vaan jos jollain on hyvä vinkki kirkosta, jossa ei ole häiriöääniä, otan sen kyllä vastaan.

Arvostetun American Record Guiden maalis-huhtikuun 2021 -numerossa on arvio Kromos-levystä.

Se ei voisi olla yhtään ylistävämpi.

Ulkomaiset konsertit saavat nyt odottaa.

Eskelinen muistelee lämpimästi Carnivalin äänitystä New Yorkissa vuonna 2019.

Karen Gomyo ja Eskelinen soittivat Corellia, Vivaldia, Paganinia ja Locatellia Troy Savings Bank Music Hallissa kaupungin keskustassa.

– Illalla klo 20 aloitettiin ja aamukolmelta lopetettiin.

Silloin kaupungin äänet konserttisalin ympärillä hiljenivät hetkeksi.

Lue lisää Ismo Eskelisen projekteista tästä.

Koronavuoden satoa ovat uusi taiteilijasivu Facebookissa ja artistitili Instagramissa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut