Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Kipinään johtavan Vanhankirkonsillan kustannukset nousevat – lyöntipaalut vaihtuivat alun perin kiellettyihin porapaaluihin

Vanhankirkonsillan havainnekuva Kipinä-taloon päin. Kuvassa näkyy myös kierreramppi. Hyvinkään kaupunki

Rakenteilla oleva Vanhankirkonsilta tuleekin seisomaan ELY-keskuksen aiemmin kieltämillä porapaaluilla.

Sillan rakennustöiden edetessä on tullut ilmi, että maaperä vaatii erityisjärjestelyjä siltapaalujen asennuksessa. Sillan perustamiseen suunnitellut lyöntipaalut eivät uponneet riittävän syvälle maaperään kalliopohjaan asti, vaan jäivät hyvin tiiviiseen maakerrokseen 9–14 metrin syvyyteen.

Vanhankirkonsillan paalutustyöt käynnissä Hyvinkäällä – Suuren rakennushankkeen aikataulusta ollaan hieman jäljessä

Hankkeessa on siksi jouduttu siirtymään porapaalutukseen, jonka ELY-keskus alun perin kielsi pohjaveden suojelemiseksi. Ilman kallioon ulottuvien porapaalujen käyttöä riskinä olisi, että silta lähtisi vajoamaan vuosien saatossa.

– Tässä tilanteessa olemme saaneet ELY-keskukselta poikkeusluvan käyttää vaippasuojattuja porapaaluja, joilla turvataan sekä sillan laatu ja se, ettei maaperässä oleva mahdollisesti pilaantunut orsivesikerros pääse sekoittumaan ja likaamaan pohjavettä, tekninen johtaja Miika Kantola taustoittaa kaupungin tiedotteessa.

Lyöntipaalujen vaihtaminen vaippasuojattuihin porapaaluihin merkitsee käytännössä yhteensä noin 10 prosentin kustannusten kasvua, yhteensä noin 540 000 euroa.

– Rakennuskustannusten nousu pohjaveden ja sillan laadun turvaamiseksi ei kuitenkaan edellytä lisämäärärahoja, sillä Hangonsillan alueen saama ARA-rahoitus ja muut budjettivaraukset kattavat aiheutuneet lisäkulut, tekniikan ja ympäristön toimialan toimialajohtaja Marko Hytönen sanoo tiedotteessa.

Vanhankirkonsillan rakentaminen alkaa – kritisoijat pelkäävät kustannusten nousevan 5,4 miljoonasta

Hyvinkään kaupunki on saanut Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselta (ARA) avustusta 1,7 miljoonaa euroa Hangonsillan alueelle. Avustuksen yhtenä myöntämisperusteena oli Vanhankirkonsillan hanke. Avustusta on käyttämättä 411 000 euroa.

Vanhankirkonsilta on esteetön kevyen liikenteen silta, joka yhdistää Uudenmaankadun ja tulevan Hangonsillan asuinalueen sekä Kipinä-talon.

Sillan kokonaispituus on noin 300 metriä ja siltaväylän leveys on kuusi metriä. Korkeimmillaan sillan kansi on yhdeksän metriä maanpinnasta.

Silta valmistuu tänä vuonna alkusyksystä.

Tässäkö Hyvinkään uusi Vanhankirkonsilta? Finaaliviisikosta suosikiksi noussut näyttävä kaarimalli

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut