Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolmasosa matkustaisi hississä mieluiten yksinään: "Vieraiden kanssa jutustelu ei kuulu suomalaiseen hissikulttuuriin"

Koneen hissitutkimus: Hissi on auton jälkeen käytetyin kulkuväline.

Suomalaiset matkustavat hissillä paljon. Eikä ihme, sillä hissi on käytetyin kulkuväline auton jälkeen. Hissejä, liukuportaita ja automaattiovia valmistava Kone selvitti kyselytutkimuksen avulla suomalaisten hissikokemuksia ja hissikäyttäytymistä.

– Tutkimus toteutettiin viime syksynä, ja se taisi olla ensimmäinen laatuaan Suomessa, Koneen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jussi Haapkylä kertoo.

Suomalaisten hissikäyttäytyminen vaihtelee, onko kyseessä kodin, työpaikan vai julkisen paikan, kuten kauppakeskuksen, hissi. Ei liene kovin yllättävää, että hississä ollaan mieluiten hiljaa omissa oloissa.

– Vieraiden kanssa jutustelu ei kuulu suomalaiseen hissikulttuuriin, Haapkylä sanoo.

Julkisten paikkojen hisseissä vain kuusi prosenttia ryhtyi juttelemaan kanssamatkustajien kanssa. 20 prosenttia kertoo kuitenkin tervehtivänsä muita astuessaan hissiin. Kotitalon hississä 21 prosenttia ja työpaikan hississä 29 prosenttia vaihtaa kuulumisia ja noin 40 prosenttia tervehtii kanssamatkustajia.

– Työpaikalla jutellaan työasioista ja kotitalon hississä taloyhtiön asioista. Keskustelun kulun määrää enemmänkin työsuhde ja naapurisuhde, ei niinkään itse hissi paikkana.

Hissi on monelle luontainen paikka tarkastaa oma ulkonäkö.

Kulkeutuuko katse hississä kattoon vain varpaisiin, sitä ei tutkimuksessa kysytty, mutta Haapkylä uskoo, että näin saattaa usein käydä. Toisen ihmisen katsomista kartetaan.

Kolmasosa (29 prosenttia) suomalaisista matkustaisikin mielellään hississä yksin. 14 prosenttia ei edes mene hissiin, jos siellä on muita.

– Hissimatka saattaa olla tärkeä hengähdystauko, vaikka ennen työhaastattelua tai treffejä. Halutaan olla rauhassa.

Mitä hississä sitten tehdään? Haapkylän mukaan kotitalon hississä 60 prosenttia naisista ja 41 prosenttia miehistä ja julkisessa hississä 51 prosenttia naisista ja 28 prosenttia miehistä tarkastaa peilistä oman peilikuvansa. Reilu viidennes tutkii puhelintaan, olipa sitten kyseessä kotitalon, työpaikan tai julkisen paikan hissi.

– Hissi on suomalaisille eräänlainen puolijulkinen tila, jossa vieraisiin ihmisiin pidetään mieluummin sosiaalista etäisyyttä, vaikka fyysisesti oltaisiin lähekkäin. Jostain syystä oman ulkonäön tarkistaminen ja kohentaminen tuntuu silti luontevalta.

Peilejä on ollut hisseissä jo kauan.

– Hissi on monelle luontainen paikka tarkastaa oma ulkonäkö julkisten vessojen ja näyteikkunoiden ohessa. Jos hississä ei ole peliä, sitä usein sinne toivotaan. Peilin myötä viihtyvyys hississä kasvaa.

Kuka sitten painaa hissin nappia?

– Hissien napeissa on jotain maagista. Ainakin omat lapseni kinaavat aina, kenen vuoro on painaa nappia, ja uskon, että moni vanhempi samaistuu tähän.

20 prosenttia hissillä matkustavista käyttää todennäköisesti myös hissin ovet sulkevaa nappia.

– Eivät suomalaiset epäkohteliaita ole, eikä ovea suljeta kiinni kenenkään nenän edestä. Uskoisin, että kyse on pikemminkin ajankäytön tehokkuudesta. Ei haluta jäädä odottelemaan, että ovi sulkeutuu itsestään automaattisesti.

Jotkut hissimatkat jäävät paremmin mieleen kuin toiset. 23 prosenttia pitää ikimuistoisimpana kokemuksena hissin vikaantumista kesken matkan.

– Teknologisen kehityksen myötä hissin vikaantuminen on nykyään äärimmäisen harvinaista, joten jos niin käy, se kyllä muistetaan. Ilahduttavaa tutkimuksessa oli myös se, miten paljon positiivisia ja sympaattisia muistoja hisseihin liittyy. Eräs vastaaja kertoi kosineensa kumppaniaan hississä, ja toinen ilmoitti kuulleensa hississä uutiset vaimonsa raskaudesta.