Apuvirtaa annettaessa tärkeintä on, että kaapelit kytkee oikein: ”Ehkä mukana on vähän mytologiaakin”

Autot: Jos kytkennät on tehty oikein, auton sähkölaitteet eivät vaurioidu.

Janne Pekkarinen Dini Autosta suosittelee panostamaan käynnistyskaapelin laatuun. – Käynnistyskaapeleissa on isoja eroja. Kannattaa valita kaapeli, jonka poikkipinta-ala on 50 neliömilliä ja jonka leuat ovat riittävän tukevat. Mia Lagström

Mia Lagström

Käynnistyskaapelit ovat vähenemään päin, eivätkä ne kuulu enää kaikkien autoilijoiden perusvarustukseen.

– Ainakaan autojen takakonteissa niitä ei kovin usein näy, Riihimäen Dini Auton toinen yrittäjä Janne Pekkarinen kertoo.

Jo pidemmän aikaa apuvirran antaminen kaapeleilla on herättänyt vahvoja mielipiteitä puolesta ja vastaan. Monet välttelevät virran antamista, etenkin uusilla autoilla. Pelätään, että se hajottaa auton.

– Suurin riski on siinä, että kaapelit kytketään väärin. Jos kytkennät on tehty oikein, en tiedä yhtään tapausta, että auton sähkölaitteet olisivat vaurioituneet. Ehkä mukana on vähän mytologiaakin. Jos tietää mitä tekee, on se kohtuullisen riskitöntä.

Pekkarinen kuitenkin korostaa, että on myös automalleja, joiden ohjekirja kieltää apuvirran antamisen. Tällöin tulee noudattaa ohjekirjan ohjeita.

Jos ei ole myöskään varma omasta osaamisestaan, on syytä soittaa paikalle hinausauto ja ammattilainen. Väärin kytketyt kaapelit voivat pahimmillaan rikkoa molempien autojen sähköjärjestelmän.

Pitäisi huolehtia auton akusta niin, ettei apuvirtaa tarvita.

– Virran antaminen mielletäänkin usein turvallisemmaksi vanhempien autojen kanssa, joissa sähkölaitteita on vähemmän.

Virran antaminen aloitetaan liittämällä pluskaapeli molempiin autoihin. Tämän jälkeen liitetään miinuskaapeli virtaa antavaan autoon. Lopuksi kytketään miinuskaapeli virtaa vastaanottavaan autoon, mieluiten johonkin moottorin maalamattomaan metalliseen osaan mahdollisimman kauas akusta.

Kaapelien irtikytkentä tehdään käänteisessä järjestyksessä.

– Ennen virtaa antava auto käynnistettiin, mutta nykyisin sitä ei enää suositella. Kun kaapeli on kiinni, voi yrittää saman tien käynnistää virtaa vastaanottavaa autoa. Akut pyrkivät tasaamaan niiden välisen jännite-eron, joten virta lähtee kulkemaan kohti tyhjempää akkua.

Kun auto hyytyy pakkasessa ja paikalle tarvitaan kaveri antamaan apuvirtaa, ollaan Pekkarisen mukaan jo hieman myöhässä.

– Pitäisi huolehtia auton akusta niin, ettei apuvirtaa tarvita.

Jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, kannattaa hankkia ylläpitolaturi, jolla voi ladata auton akkua säännöllisesti, ettei se pääse tyhjenemään.

– Pakkasella akku vastaanottaa ja luovuttaa virtaa heikommin, jos akussa on jo ennestään vähän sähköä. Se tietää auton hyytymistä.

Apuvirran antaminen

Ennen kuin lähdet antamaan virtaa, lue autosi ohjekirja, noudata sen ohjeita ja kaapelien kytkentäpaikkoja.

Aja autot lähelle toisiaan ja sammuta ne.

Kiinnitä ensin pluskaapeli molempiin autoihin ja sitten miinuskaapeli virtaa antavaan autoon. Lopuksi kytketään miinuskaapeli virtaa saavan auton moottorin maalaamattomaan metalliseen osaan, mahdollisimman kauas akusta.

Käynnistä virtaa tarvitseva auto.

Poista kaapelit käänteisessä järjestyksessä

Varo aina, etteivät kaapelin päät osu toisiinsa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut