Joka päivä voi aloittaa alusta – uudenvuodenlupauksessa ei pidä haukata liian isoa muutosta kerralla

Janne Virtasen mukaan liikunnan lisääminen ja kunnon kohottaminen on mitä parhain uudenvuodenlupaus. – Hyvä terveys parantaa elämänlaatua. Mia Lagström

Mia Lagström

Tammi–helmikuu ovat kuntosalien sesonkiaikaa. Janne Virtanen Riihimäen Locomotionista myöntää, että uudenvuodenlupaukset näkyvät.

– Monesti intoa on liikaa ja aletaan heti treenata kuusi kertaa viikossa. Sitten väsähdetään ja lopetetaan.

Kunnon kohottaminen ja liikunnan ottaminen osaksi elämää on Virtasen mukaan erittäin hyvä uudenvuodenlupaus, sillä hyvä fyysinen kunto ja ennen kaikkea lihaskunto parantavat huomattavasti elämänlaatua.

– Terveyden kannalta on suositeltavaa, että viikossa tehtäisiin vähintään kaksi lihaskuntoharjoitusta ja yksi aerobinen harjoitus.

Liikunnan saaminen pysyväksi osaksi elämää vaatii kuitenkin malttia. Jos ei ole ennen liikkunut, kannattaa aloittaa rauhallisesti.

On parempi, että treenaa 2–3 kertaa viikossa lopun elämän, kun käydä kuusi kertaa viikossa parin kuukauden ajan. Tärkeintä on säännöllisyys ja se että muutoksesta tulee pysyvä.

Elämäntapojen muuttaminen vaatii harjoittelua.

Mirja-Liisa Kinnunen

Alkuun voi vähän pakottaakin itseään.

Kun tekee itselle selväksi, miksi liikunta kannattaa harrastaa ja pitää kiinni vaikka parista harjoituskerrasta joka viikko, tulee liikunnasta ajan myötä helpompaa.

– Kolmen kuukauden jälkeen tuloksia alkaa näkyä ja liikunnasta tulee rutiinia. Siitä on helppo jatkaa, Virtanen sanoo.

PSY-keskuksen psykoterapeutti Mirja-Liisa Kinnusen mukaan uudenvuodenlupaukset ovat hyvä asia, kunhan lupaa itselleen ja halu muutokseen lähtee omasta itsestä.

– Maailma on täynnä erilaisia hyvinvointikirjoja, joissa on hyvinkin tarkkoja ohjeita, kuinka tulisi elää.

Kaikkea ei voi kerralla uusiksi pistää. Pienemmät askeleet on helpompi toteuttaa.

– On turha luvata, että juoksee joka ikinen päivä useita kilometrejä. Aina tulee se päivä, ettei ehdi tai tulee jokin muu este. Asiat eivät mene aina suunnitelmien mukaan.

Kinnusen mukaan tärkeintä onnistumisen kannalta onkin antaa itselleen aikaa ja edetä pienin askelin ja olla armollinen itselleen.

– Pitää varautua, että elämässä voi tulla mutkia matkaan. Elämäntapojen muuttaminen vaatii harjoittelua ja kovaa motivaatiota. Pitää olla pettymysten sietokykyä. Ja jos epäonnistuu, ei saa jäädä soimaamaan itseään.

Vielä hankalampaa on lähteä muuttamaan omaa persoonallisuuttaan tai luonteenpiirteitään.

Omien huonojen puolien kanssa voi haastaa itsensä, mutta parempi olisi, että ihmiset oppisivat hyväksymään itsensä – myös ne heikot kohdat.

– Tiedostaa, että minussa on tällaisiakin puolia. Ei niin, että kaikista huonoista puolista pitäisi päästä eroon. Ihmiset ovat erilaisia. Ollaan siis armollisia itsellemme ja muille, eikä jäädä vatvomaan epäonnistumisiin ja pettymyksiin. Joka päivä on uusi mahdollisuus aloittaa alusta.

Uudenvuodenlupaukset

Tavoitteena terveellisempi elämä

Suosituimpia uudenvuodenlupauksia on päätös liikkua enemmän ja kohottaa kuntoa. Usein luvataan myös muuttaa omia ruokailutottumuksia, huomioida perhe ja ystävät, pitää itsestään parempaa huolta, stressata vähemmän, nukkua enemmän, löytää positiivisempi elämänasenne, oppia uutta ja aloittaa uusi harrastus, vähentää alkoholin käyttöä, lopettaa tupakanpoltto ja nauttia elämästä.

Lähde www.yksielama.fi.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut