Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Kuvanveistäjä Niko E. Saari on Hyvinkään Taidekillan vuoden taiteilija: "Teokset ovat kuin katselisi tulta tai virtaavaa vettä"

Taide: Niko E. Saari nimettiin Hyvinkään Taidekillan vuoden taiteilijaksi.

Hyvinkääläisen kuvanveistäjä Niko E. Saaren veistosten pehmeät muodot ja kirkkaat värit saavat hyvälle tuulelle. Erikoista veistoksissa on, että niissä on liikettä. Näkymätön koneisto pyörittää lentokonevanerista valmistettuja levyjä verkkaisesti.

– Liikkeessä on jotain rauhoittavaa. Aivan kuin katselisi tulta tai virtaavaa vettä. Teosten muotokin on ystävällinen, Sinikka Ala-Paavola Hyvinkään Taidekillasta pohtii.

Hyvinkään Taidekilta nimesi Saaren vuoden taiteilijaksi. Ala-Paavolan mukaan vuoden taiteilija -nimityksiä on jaettu tässä muodossa vuodesta 2010 ja niiden tavoitteena on tuoda esille uusia kiinnostavia tekijöitä.

– Taiteilijaan tutustuminen avaa aivan uudenlaisen näkökulman taiteeseen. Siinä näkee jotain, mitä ei silmillään näe.

Nimitys koetaan tärkeänä myös Hyvinkään Taiteilijaseurassa. Olavi Suomela kertoo näkevänsä Saaren teoksissa etäisen yhteyden kineettisen taiteen Dimensio-ryhmän Osmo Valtosen hiekkapiirturiteoksiin, joissa sähkömoottorit toimivat hiekkapiirtureiden voimalähteinä.

Saari kertoo, että häntä on aina kiehtonut kinetiikka.

– Liike tekee veistoksesta tilallisen teoksen. Se on enemmän kuin veistos.

Alun perin IT-alan töitä tehnyt Saari innostui ensin valokuvataiteesta. Hän teki surrealistisia kuvia pitkillä valotusajoilla valolla maalaten.

Vuonna 2015 hän haki ja pääsi Taideyliopiston Kuvataideakatemiaan. Taideopintojen aikana syntyi kiinnostus kuvanveistoon.

– Kuvanveistossa kiehtoo se, ettei siinä ole helppoja ratkaisuja. Se on jatkuvaa oppimista. Ei ole vaaraa, että jämähtää paikoilleen, Saari pohtii.

Suunnittelu ja tekninen toteutus ovat iso osa työtä.

– Tein alkuun tarkat suunnitelmat ja laskelmat tietokoneella ja valmistin työkalut. Meni melkein vuosi, että löysin oikean metodin.

Saari käyttää japanilaista rakutekniikkaa, jossa saviesine poltetaan ensin tavallisessa keramiikkauunissa, sen jälkeen raku-uunissa, josta se siirretään palavana vielä savustuspönttöön ennen kylmään veteen laittamista.

– Teen lasitukset itse. Värin lopputulos riippuu lämpötilasta ja ajasta, jonka teos on uunissa. Halutun sävyn saaminen ei ole helppoa. Etenkin kirkkaat värit, kuten oranssi ja keltainen, ovat todella haastavia. Tässä ei voi mennä sieltä, mistä aita on matalin.