Edelläkävijyys syntyy ketteryydestä – yksi valtakunnallisista yrittäjäpalkinnoista hausjärveläiselle Sinituotteelle

Johanna Hamro-Drotz jatkaa isänsä Ilkka Brotheruksen jalan jäljissä vaaliessaan yhtenä arvona yrityksen tuotteiden pitkäikäisyyttä. Suomen Yrittäjät
Pia Herme

Pia Herme

Hausjärveläinen Sinituote on saanut Suomen Yrittäjien tämänvuotisen valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon yhdessä kolmen muun yrityksen kanssa.

– Se on hieno tunnustus yrityksemme arvomaailmalle, jossa työllistäminen, kotimainen työ ja ympäristöasiat ovat keskeisiä, toteaa iloisena toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz.

Yksi valintaperuste oli edelläkävijyys kansainvälisestikin mitattuna sekä hiilineutraaliudessa että kierrätysmateriaalien käytössä.

Onko yrityksen kyky toimia ajan hermolla menestyksen taustalla?

– Kyllä, se on ehdottomasti vahvuustekijä. Vaikka yrityksen koko on kasvanut, niin ketteryys, kyky reagoida nopeasti ja kehittää uusia tuotteita on säilynyt, hän jatkaa.

Niinpä tätä nykyä liki 40 prosenttia yrityksen käytettävästä raaka-aineesta on kierrätysmuovia, ja tavoitteena on kasvattaa osuutta entisestään.

Puhtoinen koti on hyvän arkielämän perusta.

Myös Kokemäen tehtaan oma ylijäämämuovi käytetään hyödyksi. Tehtaan katolla on oma aurinkovoimala, ja hukkalämpö otetaan talteen. Näiden tekojen ansiosta Sinituote on hiilineutraali yritys.

– Tämä kaikki kertoo ennen kaikkea meidän mahtavasta henkilökunnasta. Johtamisperiaate on antaa työntekijöille vapaat kädet kehittää ja viedä asioita eteenpäin ilman hidastavaa turhaa byrokratiaa ja palaverointia – laitetaan vaan hihat heilumaan! tähdentää Hamro-Drotz.

Hänen mukaansa suomalainen kuluttaja osaa arvostaa tuotteen ekologisuutta. Esimerkiksi S-ryhmän käytetyt leikkokukkaämpärit ovat saaneet uuden muodon siivoustuotteina.

– Valitessaan wc- tai tiskiharjaa kuluttaja voi samalla osallistua ilmastotalkoisiin. Hiilineutraalisti kierrätetystä muovista kotimaassa valmistettujen tuotteiden ilmastovaikutukset ovat 90 prosenttia pienemmät kuin tavallisesta muovista valmistetuilla tuontituotteilla, hän muistuttaa.

Hamro-Drotz aloitti yrityksessä vuonna 2010 ja toimitusjohtajana vuonna 2018.

– Markkinointia on tänä aikana entistä enemmän digitalisoitu ja aktivoiduttu sosiaalisessa mediassa, hän kuvaa viime vuosia.

Näin on päästy suoraan yhteyteen kuluttajien kanssa.

– Meiltä kysytään paljon vinkkejä, miten saa jonkun paikan puhtaaksi. Saamme samalla tietoa siitä, millaisia pulmia ihmisillä on, mikä auttaa tuotekehittelyssä. Esimerkiksi hankalasti putsattaviin sälekaihtimiin kehitimme oman harjan.

Yrityksellä on myös Facebook-ryhmä Kodin siivousvinkit, jossa on jäseniä 10 000.

Hamro-Drotz näkee kodin ihanana alueena, josta voi ammentaa aina uutta.

– On mahtavaa luoda arkea, kodin siisteyttä ja järjestystä, helpottavia välineitä. Puhtoinen koti on hyvän arkielämän perusta.

Siitä kun Hamro-Drotzin isä, Ilkka Brotherus osti Sinituotteen vuonna 1988, yritys on tuotekehityksen ja yritysostojen ansiosta kohonnut Pohjoismaiden johtavaksi siivousvälineiden ja vaatehuollon sekä KUNGS-autotarvikkeiden valmistajaksi.

– Haluamme kehittää tuotteita nimenomaan suomalaisiin koteihin. Meillä on sauna, märkätilat, syysloska ja muita ominaispiirteitä, joita ei muualta maailmalta löydy. Tuotekehityksemme lähtee siitä, että teemme näihin olosuhteisiin parhaita mahdollisia välineitä, sanoo Brotherus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.