Promenadigalleriassa kuvia tunteiden ja todellisuuden rajoilta: "Koetan osua siihen osaan ihmisyyttä, jota on lähes mahdotonta kuvata sanoin"

Näyttely: Anniina Vainionpää pohtii teoksissaan ajan vääjäämätöntä kulumista.

Anniina Vainionpää yhdistelee teoksissaan eri tekniikoita. Grafiikkaa kiehtoo häntä yllätyksellisen lopputuloksen takia. Kuvan teoksen nimi on Verso. Elise Saarikko

Elise Saarikko

– Näyttelyssä on kotiin ja ihmisiin liittyviä töitä. Käsittelen ajan sirpaleisuutta, ja omassakin työskentelyssä yhdistyvät fragmentit aika sattumanvaraisesti, kertoi riihimäkeläinen taiteilija Anniina Vainionpää rakentaessaan Kerrostumia II -näyttelyään Hyvinkään Promenadigalleriaan.

Sattumanvaraisuus tulee esiin myös Vainionpään työtavassa eli puupiirroksen ja monotypian yhdistelmässä. Lopputulos on usein yllättävä, kuten myös on elämä – kuluva vuosi on hyvä esimerkki tästä yllätyksellisyydestä.

Vainionpää on yhdistänyt puupiirrosta ja monotypiaa eli levylle levitetystä maalikerroksesta vedostettavaa kuvaa jo muutaman vuoden ajan. Hän liittää pieniä osioita palapelimäisesti yhteen: vasta työn valmistuttua voi nähdä kokonaisuuden.

– Tietysti monien kokeilujen jälkeen oppii tietämään, miltä valmis työ voisi näyttää.

Vainionpäällä on työhuone Riihimäellä entisen viestimuseon tiloissa. Vanha rakennus on hänen mielestään inspiroiva, eikä isokokoisia grafiikan töitä voisi kotikeittiön pöydällä tehdäkään.

Osa Promenadigallerian töistä on ollut aiemminkin esillä. Vainionpään mielestä töiden järjestäminen uudelleen kertoo tuoreen tarinan.

Koetan osua siihen osaan ihmisyyttä, jota on lähes mahdotonta kuvata sanoin.

Hän pyrkii teoksissaan kuvaamaan ajan vääjäämätöntä kulumista: hitaalta tuntuvaa matelua ja nopeasti kiitävää hetkeä.

– Koetan osua siihen osaan ihmisyyttä, jota on lähes mahdotonta kuvata sanoin.

Anniina Vainionpään teoksissa on muotokuvia ihmisistä, puita, lintuja ja luontoa. Perhosetkin ovat päässeet milloin maskeiksi, milloin antamaan siipensä silmien taustaksi.

– Maalasin isäni silmät perhosten siipiin. Isä on mukana myös monissa lintuaiheisissa töissä. Kävin isän kanssa jo lapsena metsällä, vaikka toivoinkin hänen ampuvan ohi, taiteilija muistelee.

Linnuilla on kuvissa vahvasti symbolinen merkitys. Verso-taulussa lapsen kasvot ovat korpin suussa. Tulkinta jää katsojalle.

Taiteilijan mielestä on tärkeää, että katsoja tutkii taideteosta, yrittää ymmärtää sitä tai hylkää sen turhana. Kuvan kieli on vanha ja useilla äänillä moneen kertaan kerrottu, mutta tulkitsija on aina uusi. Katsoja on lopullinen tulkitsija, joka löytää kuvasta jotain omaan elämänhistoriaansa liittyvää: joko onnellista tai surullista.

Vainionpää vedostaa grafiikkansa käsin hiertämällä, polvillaan lattialla. Näin hän voi vaikuttaa parhaiten paperille painuvaan jälkeen.

– Prässissä paine on sama koko vedostuksessa. Käsin hiertämällä saa haluamansa kohdat paineltua herkällä otteella tai korostaa haluamiaan kohtia vahvemmin.

Anniina Vainionpään näyttely Kerrostumia II on avoinna Hyvinkään Taiteilijaseuran Promenadigalleriassa 28.10. asti osoitteessa Vaiveronkatu 10. Galleria on avoinna ti–pe 10–18, la 10–15 ja su 13–18.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.