Robotti apuna: Työttömyyskassat selvisivät koronan aiheuttamasta työttömyyskorvausten ruuhkasta

Kuvituskuva. Arkisto/ Jaana Kautto
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Kaksi kolmesta työttömyyskassojen jäsenistä pelkäsi keväällä koronatilanteen alettua, että työttömyyskorvausten käsittely viivästyy ja vaarantaa heidän taloutensa.

Myös Suomen suurin työttömyyskassa YTK varoitti huhtikuussa vakavista ruuhkista työttömyysetuuksien käsittelyssä.

Työttömyyskassat uudistivat kuitenkin toimintaansa nopeasti. Monet niistä ottivat käyttöön robottiratkaisun, joka nopeutti ansiopäivärahahakemusten käsittelyä.

Hakemuksia perkaava robotti voi käsitellä satoja hakemuksia päivässä.

Maalis-kesäkuun aikana keskimääräiset käsittelyajat vaihtelivat viikon ja kahden välillä, vaikka hakemusten määrä yli kaksinkertaistui, kertoo Erityisalojen Toimihenkilöiden työttömyyskassan hallituksen puheenjohtaja Marko Nurmi tiedotteessa.

Erityisalojen Toimihenkilöiden työttömyyskassassa on 25 000 jäsentä. Muun muassa suurin osa Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenistä kuuluu siihen.

Työmäärä kasvoi hurjasti, toteaa myös ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen. Voimavarojen nopea lisääminen ja osaava henkilöstö tuottivat kuitenkin tulosta.

Aaltosen mukaan palvelun parantaminen ja ylläpito lisää kustannuksia, mutta tarkoitus on turvata jäsenien talous ja varmistaa, että työttömyysturva maksetaan nopeasti.

Toimihenkilöliitto ERTOn huhtikuussa tekemään kyselyyn vastasi tuhat henkilöä, joista 850 oli työttömyyskassan jäseniä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.