Suomalaista retrodesignia lähetetään Hyvinkäältä Japaniin asti

Sisustus- ja keräilysesineiden kauppa käy Saviaholla taas vilkkaana.

Jari Saviaho kertoo asiakkaiden seuraavan tarkasti, millaiset esineet ovat muotia sisustuksessa. Suomalainen vanhempi ja uudempi design kiinnostaa aina. Elise Saarikko

Elise Saarikko

Vaikka asiakkaiden määrä koronasta johtuen väheni maaliskuussa, Saviahon vanhan tavaran kaupassa Hyvinkäällä ei ollut hiljaista.

– Saimme kerrankin aikaa järjestellä myymälää. Rakensimme uusia hyllyjä ja tyhjensimme niihin 100–150 banaanilaatikollista myytäviä tavaroita, kertoo liikkeen yrittäjä Jari Saviaho.

Apuna häärivät omat vanhemmat Jarmo ja Pirkko Saviaho, joiden 60-luvulla aloittamaa liiketoimintaa poika lähti 90-luvulla jatkamaan.

Liike ostaa myytävää tavaraa muun muassa kuolinpesiltä, ja purettavia laatikoita on edelleen jäljellä paljon. Usein asiakkaat tarjoavat tavaraa myyntiin myös muuttojen yhteydessä.

– Korona-kevään aikana monet siivosivat kotejaan ja kyselivät puhelimitse, kiinnostavatko komerojen kätköistä löytyneet tavarat meitä, Saviaho kertoo.

Asiakkaat ovat nykyisin hyvin selvillä vanhojen tavaroiden arvosta, joten yllätyksiä ei yleensä tule. Isoja huonekaluja ja kirjoja ei yleensä osteta, koska ne vievät paljon tilaa eikä kysyntää suuremmin ole.

Tämä on enemmän elämäntapa kuin bisnes.

– Olen tyhjentänyt satoja asuntoja, mutta satumaisia löytöjä ei vielä ole tullut vastaan. Harvinaisen aarteen löytyminen romun seasta taitaa olla alalla kiertävä myytti, Saviaho naurahtaa.

Hyvinkääläisliikkeen jokunen vuosi sitten löytäneet japanilaiset asiakkaat jäivät koronan takia saapumatta, mutta ovat tilanneet arvostamiaan Arabian retroastioita postitse. Kysyntää on lisännyt muutama juttu japanilaisissa lehdissä.

– Olen lähettänyt heille kuvia valikoimistamme, sillä tiedän, mitä he haluavat. Pakkaaminen vaatii huolellisuutta, mutta kaikki esineet ovat päätyneet ehjinä perille.

Tänä kesänä Saviahon liikkeestä on etsitty erityisesti 60- ja 70-lukujen suomalaisia emaliastioita, joita tällä hetkellä ei hyllystä enää juurikaan löydy.

– Kysyntä lisääntyy, kun sisustuslehdissä tai julkkisten somejulkaisuissa näkyy tiettyjä esineitä. Riihimäen Lasin aurinkopullot ovat taas suosiossa, samoin Hackmanin ja Sorsakosken aterimet.

Mökkeilyn suosion kasvusta kertoo vanhojen koulutaulujen menekki.

Jari Saviaho ottaa myös vastaan asiakkaitten toivomuksia näiden etsimistä esineistä. Ilo on molemmin puoleinen, kun asiakas joskus usean vuoden jälkeen saa viestin haluamansa esineen löytymisestä.

Jari Saviaho on ollut tekemisissä vanhojen tavaroiden kanssa koulupojasta lähtien ja opetellut designiin ja suunnittelijoihin liittyvät asiat käytännön kautta. Lomaa ei yrittäjä ole pystynyt kevään ja kesän aikana pitämään kuin juhannuksen aikaan.

– Tämä on enemmän elämäntapa kuin bisnes, hän toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.