Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta.

Liikkuvuusharjoittelu lisää hyvinvointia – Mirka Tuisku Hyvinkäältä suosittelee pumppaavaa liikettä

Terveys: Paras keino välttyä lihasjumeilta, on käyttää kroppaa monipuolisesti

Mirka Tusku Hyvinkään Seudun Urheilijoista muistuttaa venyttelyn ja lihaskuntoharjoittelun tärkeydestä. – Hyvä liikkuvuus tekee arjesta mukavampaa. Kuormittamalla kehoa tasaisesti ehkäistään jumitilojen ja muiden ongelmien syntyminen. Mia Lagström

Mia Lagström

Liikkuvuusharjoittelu saattaa jäädä helposti kuntoa kohottavan aerobisen harjoittelun ja lihaskuntoa kehittävän treenaamisen varjoon.

– Hyvä liikkuvuus on tärkeä asia, mikä mahdollistaa kehon normaalin käytön. Pystyy tekemään arjen vaatimia asioita ilman, että kuormittaa niveliä. Huono liikkuvuus saattaa aiheuttaa lihasten jumitiloja, rasitusvammoja ja epämukavuutta, urheilukoordinaattori Mirka Tuisku Hyvinkään Seudun Urheilijoista kertoo.

Erityisen tärkeää on venyttely, jota tulisi harjoittaa päivittäin useita kertoja muutamien minuuttien ajan.

– Suosittelen esimerkiksi taukojumppaa tunnin välein. Siitä kannattaa tehdä säännöllinen tapa. Näin kahdeksan tunnin työpäivän aikana tulee venyteltyä reilun kahdeksan minuutin ajan. Pienistä hetkistä kasaantuu isoja puroja.

Tuisku suosittelee aktiivista venyttelyä, jossa lihasta venytetään ”pumppaamalla” tasaisen passiivisen venytyksen sijaan.

– Liikkeen kautta venyttely on helpoin ja nopein tapa lisätä liikkuvuutta.

Liikkeen kautta venyttely on helpoin ja nopein tapa lisätä liikkuvuutta.

Mirka Tuisku

Toinen, minkä Tuisku nostaa tärkeänä asiana esille, on lihaskunnon merkitys. Jos ihminen istuu kahdeksan tunnin ajan tietokoneen edessä, tottuu kroppa eteenpäin nojaavaan istuvaan asentoon. Tällöin ei auta, että tehdään vielä eteenpäin suuntautuvia venytyksiä. Parempi vaihtoehto on vahvistaa ”vastaliikettä” ja selän lihaksia, jotta kroppa jaksaa kannatella ryhdikkäämpää asentoa.

– Aktivoi lihaksia, jotka jäävät vähemmälle kuormitukselle. Istumatyötä tekevälle suosittelen vetäviä liikkeitä, jotka avaavat rintakehää ja parantavat ryhtiä.

Kolmas tärkeä asia on liikunnan monipuolisuus.

– Kroppa on viisas. Jos se pääsee helpolla, se tottuu pääsemään helpolla. Putkirulla ei tee tällöin autuaaksi, vaan kroppa on totutettava pikkuhiljaa monipuolisesti erilaisiin liikkeisiin. Lonkkaniveltä liikutetaan yleensä edestakaisin, kuten kävellessä tai istuma-asennosta ylös noustessa. Lonkkanivel on kuitenkin pallonivel, joka liikkuu myös sivusuunnassa. Kun kroppaa kuormittaa monipuolisesti eri tavoin, ei pitäisi lihasjumeja enää tulla.

Venyttely

Lihakset liikkeelle

Toiminnallinen liikkuvuusharjoittelu lisää lihaksen pituutta ja kimmoisuutta.

Liikkuvuuden ylläpitäminen vaatii jatkuvaa harjoittelua.

Venyttelyä kannattaa harjoittaa useita kertoja päivässä muutamien minuuttien ajan, sillä lihas vaatii satoja toistoja useampana kertana viikossa, jotta se tottuu lisääntyneisiin liikkuvuusvaatimuksiin.

Staattisen venyttelyn sijaan kannattaa suosia aktiivista ”pumppaavaa” venyttelyä.

Myös lihaskuntoharjoitusten tekeminen laajoilla liikeradoilla on hyvää liikkuvuusharjoittelua.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut