Tietty raja-arvo ei ylittynyt kertaakaan – ilmanlaatu parani pk-seudulla

Ilmanlaadun pysyvä mittausasema. Arkisto / Jussi Vehkasalo

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) julkaiseman raportin mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2019 edellisvuotta parempi. Tämä johtui liikenteen päästöjen vähenemisestä ja ilmanlaadun kannalta suotuisasta säästä, kerrotaan tiedotteessa.

– Liikenteen pakokaasut ovat puhdistuneet ja pitoisuudet ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla merkittävästi. Typpidioksidin vuosiraja-arvo ei ylittynyt millään Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmanlaadun mittausasemalla vuonna 2019. Myös vuosiraja-arvon ylitysalue on pienentynyt aikaisemmista vuosista, kertoo HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen tiedotteessa.

HSY arvioi, että typpidioksidin raja-arvo ylittyy enää vain 0,2 kilometrin katuosuudella Helsingissä Pohjoisesplanadilla. Raja-arvo on vaarassa ylittyä Helsingissä useammalla kadulla, yhteensä 5,5 kilometrin katuosuuksilla. Raja-arvo on ylittynyt aiemmin useilla vilkasliikenteisillä kaduilla ja vielä vuonna 2015 noin 5,7 kilometrin matkalla.

Vuonna 2019 ilmanlaatu oli hyvä tai tyydyttävä yli 90 prosenttia vuodesta kaikilla HSY:n ilmanlaatuasemilla. Huonoa ja erittäin huonoa ilmanlaatu oli useimmin Länsiväylän varrella Espoon Friisilässä. Yleensä huono tai erittäin huono ilmanlaatu johtui katupölystä. Liikenteen pakokaasut huononsivat ilmanlaadun huonoksi vain vilkasliikenteisimmillä kaduilla kuten Mäkelänkadulla Helsingissä, kerrotaan tiedotteessa.

Liikenteen lisäksi keskeiset ilmansaasteiden päästölähteet pääkaupunkiseudulla ovat puunpoltto tulisijoissa ja energiantuotanto. Energiantuotannon vaikutus hengitysilman laatuun on vähäinen, koska päästöt puhdistetaan tehokkaasti ja ne leviävät kauas korkeista piipuista. Hengitysilmaan vaikuttavat eniten päästöt lähellä hengityskorkeutta ja liikenteen aiheuttama katupöly.

HSY mittaa ilmanlaatua 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua

Ilmanlaadun mittauspaikat

Pysyviä mittauspaikkoja ovat:

Mannerheimintie, Helsingin keskusta

Mäkelänkatu, vilkasliikenteinen katukuilu

Kallio, kaupunkitausta

Vartiokylä, pientaloalue

Leppävaara, vilkasliikenteinen keskus

Luukki, alueellinen tausta

Tikkurila, vilkasliikenteinen keskus

Siirrettävät mittausasemat, vuosi 2020

Otaniemi, vilkasliikenteine alue

Länsisatama, sataman vaikutusalue

Kehä III (Varisto), pääväylä

Pirkkola, pientaloalue

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.