Jalkojen hoito on tärkeä osa hyvinvointia – myös kenkien merkitys on suuri

Terveys: Olennaista on säännöllinen pesu, hyvä kuivaus ja rasvaus.

Jalkahoitaja Ruut Niemisen puoleen käännytään monenlaisissa jalkaongelmissa. Yleisimpiä ovat kynsiongelmat, kovettumat ja känsät. Mia Lagström

Mia Lagström

Kohta pääsee eroon raskaista talvikengistä, mutta millaiset jalat kengistä esille paljastuvat. Hoidetut jalat ovat paitsi nätit kesäsandaaleissa myös tärkeä osa hyvinvointiamme. Jalkojen hoidon tulisikin kuulua säännöllisiin arkirutiineihin.

Jalkahoitaja Ruut Nieminen riihimäkeläisestä Jalkaklinikka Calcaneumiusta korostaa perusterveiden henkilöiden jalkojen hoidossa säännöllistä pesua, hyvää kuivausta ja rasvausta.

– Jalkakylvytkin tekevät hyvää. Kylpysuoloissa on mineraaleja, jotka virkistävät ja poistavat kuollutta ihosolukkoa. Kylpyveteen voi lisätä myös eteerisiä öljyjä.

Varpaankynsiä tulisi leikata sen verran, että kynnen tuntee, kun asettaa sormen varpaan päähän.

Liian lyhyt kynsi ei suojaa ja voi olla portti tulehduksille. Leikatessa kynttä on hyvä hieman pyöristää, mutta ei liikaa.

Raspausta Nieminen ei suosittele.

– Mekaaninen edestakaisin-liike ei tee iholle hyvää. Jos on pakko käyttää jotain, niin hohkakiveä tai froteepyyhettä pyörivin liikkein.

Rasvoja on hyvä säännöllisesti vaihdella. Vaihtoehtoja on monenlaisia: perusrasvaa, hellävaraista rasvaa sekä kovettumille ja halkeilevalle iholle tarkoitettua rasvaa.

Lisäksi löytyy erityisvoiteita, kuten tulehduksia estävää pihka-hunajavoidetta ja antiseptistä teepuuöljyä.

Muutoksia jalkoihin aiheuttavat paitsi sairaudet myös erilaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät. Eninten suomalaisilla on kynsiongelmia, känsiä ja kovettumia. Kynsiongelmista yleisimmät ovat paksuuntuneet kynnet, kynsisieni ja sisään kasvaneet kynnet.

– Kynnet paksuuntuvat iän myötä. Paksuuntumista saattavat aiheuttaa myös sairaudet, jotkut lääkkeet ja vääränlaiset kengät.

Jos kynsi paksunee liikaa, voi sen leikkaaminen olla hankalaa. Silloin kannattaa kääntyä jalkahoitajan puoleen. Jalkahoitajan puoleen kannattaa kääntyä myös mikäli kovettumat ja känsät vaivaavat.

– Känsä on pistemäinen kovettuma. Jos se menee syvälle, tarvitaan sen poistamiseen poraa.

Väärät jalka-asennot voivat aiheuttaa vaivaisenluita, jossa isovarvas kääntyy sisäänpäin, ja vasaravarvasta, jossa isovarpaan viereiset varpaat nousevat ylöspäin.

Kengillä on jalkojen hyvinvoinnille suuri merkitys. Koron ei tarvitse olla kovinkaan korkea, kun kenkä alkaa muuttaa jalan luiden asentoa. Niemisen mukaan korkokenkiä ei kannattaisi käyttää koko päivää.

– Kenkiä olisi hyvä päivän mittaan vaihdella, ettei seisottaisi koko päivää samassa asennossa. Liian pienet kengät, joissa varpaat painautuvat kärkeä vasten, pahentavat ongelmaa.

Tärkeintä kengissä onkin, että ne ovat sopivan kokoiset. Jos oma jalka on 38, on oikea kengänkoko 39. Varpaiden ja kengän kärjen välissä on hyvä olla 1-1,5 senttiä tyhjää ja lapsilla 2 senttiä.

– Sopiva kenkä ei paina eikä purista. Hyvä kenkä tukee kantapäätä. Korkosuositus on 2–4 senttiä. On hyvä myös katsoa, että kengän linjaus on suora. Hengittävä kenkä on aina parempi kuin hengittämätön.

Jalkajumppa

Jalan ja nilkan hyvinvointi on tärkeää

Aseta pieni pallo jalkapohjan alle ja rullaille sitä jalkaterän ja kantapään välillä 1–2 minuuttia.

Aseta pallo seinää vasten. Nosta varpaat pallon päälle. Siirrä painoa eteenpäin, tunne venytys varpaiden ja jalkaterän etuosan alla. Pidä 30 sekuntia.

Tasapainoille yhdellä jalalla.

Nouse varpaille (päkiöille) ja laskeudu. Toista muutaman minuutin ajan.

Vaivaisenluujumppa: pujota kuminauhan isovarpaisiin ja vedä jalkoja erilleen toisistaan.

Kerää varpailla esineitä, vaikka legoja lattialta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut