Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Viikon laji: ”Pyöräily on kuin laittaisi terveyttä pankkitilille”

Hyvä pyörä tekee pyöräilystä kivaa.

Luonnossa liikkumisesta on tullut tänä keväänä supersuosittua. Enenevässä määrin myös kiinnostus maastopyöräilyyn on herännyt.

– Olen saanut paljon kysymyksiä, mitä kannattaa huomioida, jos haluaa aloittaa maastopyöräilyn, koulutettu pyöräilynohjaaja Tero Nuora Riihiladusta ja Suomen Pyöräilynohjaajat ry:stä kertoo.

Ennen polkupyörän ostamista kannattaa miettiä, millaiseen käyttöön pyörän haluaa ja millaisessa maastossa sillä haluaa ajaa.

– Jos pyörällä ajetaan kerran viikossa hiekkateillä, voi 700–900 euron ajokki olla ihan hyvä. Jos haluaa pyörän aktiivikäyttöön, haluaa elämyksiä ja metsäpoluille, kannattaa sijoittaa 1 000–1 500 euroa.

Poluille hyviä ajopelejä ovat niin sanotut XC-pyörät, jotka soveltuvat monipuoliseen maastoon.

Näitä pyöriä on saatavilla myös leveämmillä renkailla varustettuina, joilla on helpompi ajaa keväisin ja syksyisin pehmeämmillä poluilla.

Fatbike sopii nautiskelijoille, joille tärkeintä ei ole vauhti vaan luontoelämykset.

– Jos haluaa ajaa myös lumella, kannattaa valita läskipyörä. Fatbike sopii nautiskelijoille, joille tärkeintä ei ole vauhti vaan luontoelämykset, Nuora kertoo.

Hyvään pyörään kannattaa satsata.

Näin siitä riittää iloa vielä tulevaisuudessa senkin jälkeen, kun harrastuksen aloitteluvaihe on jäänyt taakse.

Hyviä pyöräilyreittejä lähiseuduilla riittää.

Internetistä löytyvästä jalki.fi-palvelusta voi etsiä mieluisan reitin ja syöttää tiedot omaan GPS:ään.

– Palvelusta kannattaa etsiä Riihiladun nimellä olevia lenkkejä, sillä ne ovat yhteislenkeillä ajettu ja hyviksi todettuja. Facebookissa toimii MTB Riihimäki -ryhmä alueen harrastajia varten. Ryhmän jäsenet antavat mielellään toisilleen neuvoja ja vinkkejä.

Nuora suosittelee pyöräilyä ihan kaikille.

– Luontoliikkuminen rauhoittaa mieltä ja pyörällä pääsee kokemaan enemmän kuin kävellen.

Alkuun pyöräily saattaa tuntua raskaalta, mutta kunto nousee nopeasti.

– Kaikki liikunta on hyvästä, mutta jos haluaa nosta kuntoa, kannattaisi pyörälenkille suunnata 2–3 kertaa viikossa. Jo kuukauden sisällä alkaa huomata, että polkeminen on hieman kevyempää ja loivat mäet menevät jo helpommin. Sähköavusteiset pyörät ovat hyvä vaihtoehto, jos oma terveys ja kunto eivät salli peruspyörällä polkemista.

Nuora kertoo lähteneensä itse liikkeelle ruohonjuuritasolta viisi vuotta sitten.

– On ollut hienoa seurata omaa kehitystä. Kun nelikymppisenä satsaa liikuntaan, lisää se toivottavasti elämänlaatua 60–80-vuotiaana. Pyöräily on kuin laittaisi terveyttä pankkitilille.