Viikon laji: Trial on verraten edullista moottoriurheilua ja sen voi aloittaa vaikka nelikymppisenä

Viikon laji: Tärkeintä on hyvä tasapaino.

Trial on todellinen taitolaji, jossa yhdistyy kehon motoriikka ja pyörän hallinta. Kuvassa Tervakosken Moottorikerhoa edustava riihimäkeläinen Veeti Kaunisto. Jari Leipijärvi

Mia Lagström

Trial eli taitoajo on vanhin moottoripyörälajeista. Suomeen se saapui tosin viimeisimpien joukossa.

– Motocross ja enduro ovat Suomessa paljon suositumpia, mutta trialilla on oma innokas harrastajakuntansa, Ilkka Oittinen Tervakosken Moottorikerhosta kertoo.

Tervakosken Moottorikerhossa trialin suosio on ollut pienoisessa kasvussa. Uusia harrastajia on saatu viime vuosina mukaan useita.

– Trial on siitä hyvä laji, että se sopii monelle ja on suhteellisen edullinen muihin moottoriurheilulajeihin verrattuna. Koska trialissa ei tarvita vauhtia, ei pyöriä tarvitse viritellä.

Oittista kiehtoo lajissa jatkuva kehittyminen. Vaikka lajin aloittamiskynnys on matala, riittää lajissa haasteita, kun paikat suurenevat ja vaikeutuvat.

Korkealla tasolla trial on teknisesti haastavaa.

Tasapaino on yksi lajin kulmakivistä. Trial vaatii myös hyvää motoriikkaa, kehon hallintaa, räjähtävää voimaa ja kestävyyttä, sillä kisapäivät kestävät neljästä kuuteen tuntia.

Radan varrella on 8–12 tarkkailujaksoa, jonka aikana tuomarit antavat virhepisteitä mahdollisista virheistä; vähiten virhepisteitä saanut voittaa kilpailun.

– Kun rata ajetaan kolmeen kertaan, voi se merkitä kolmeakymmentä tarkkailujaksoa. Se vaatii keskittymiskykyä ja jaksamista. Tarkkailujaksot voivat sisältää jyrkkiä nousuja ja laskuja, kivikkoa, kynnyksiä, Oittinen kertoo.

Tervakosken Moottorikerho järjestää vuosittain SM-trialin ja Pälvi-Trialin.

– Kilpailut sekä keskiviikon kerhoillat ovat hyviä paikkoja tulla tutustumaan trialiin. Tosin tällä hetkellä kerhoillat ja kilpailut on peruttu koronan vuoksi. Mahdollisista uusista kisapäivistä tiedotetaan myöhemmin, Oittinen sanoo.

Halutessaan lajia pääsee myös kokeilemaan. Tervakosken Moottorikerholta löytyy kalustoa.

Oittisen mukaan ikähaitari lajissa on laaja. Enemmistö aloittaa 8–10-vuotiaana, mutta lajin pariin on tultu nelikymppisenäkin.

– Myöhemmin aloittaneetkin pääsevät halutessaan mukaan kilpailutoimintaan, sillä kilpailuja on monelle taitotasolle. Lajia voi harrastaa myös kuntoilumielessä ja omaksi iloksi.

Haastava trial

Trialia on harrastettu Suomessa yli 40 vuotta. Yrjö Vesterinen voitti maailmanmestaruuden kolmesti 1970-luvulla ja Tommi Ahvala vuonna 1992.

Trial on moottoripyöräurheilulajeista eniten taitoa ja tasapainoa vaativa laji.

Trial on myös hyvä oheislaji monelle muulle lajille, sillä se kehittää kehon hallintaa, motoriikkaa, tasapainoa.

Trial sopii monelle. Trialpyörät ovat edullisia, eivätkä ne vaadi virittelyä tai erityisiä huoltotöitä.

Tervakosken Moottorikerhosta ja trialista saa lisää tietoa netin kautta www.temk.net.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.