Pitääkö automobiili keksiä uudelleen? – Harri Nykänen listasi autoalan vaikuttajat

toimitus

Autokauppa on suhdanneherkkää, työ- ja pääomavaltaista liiketoimintaa. Suomen autokaupalla on ollut vastuksinaan mittavia mullistuksia, joiden yli on ollut vaikea päästä.

Entinen Autoalan Keskusliiton pitkäaikainen toimitusjohtaja Harri Nykänen, 80, kertoo uutuuskirjassaan alan vaikuttajista, jotka ovat historian havinassa ylittäneet näitä esteitä.

– Vaikeat ajat eivät ole esteitä, ne ovat vain hidasteita.

Nykänen peilaa myös tulevaisuutta. Auton valmistajat ovat nyt murroksessa.

– Autotehtaiden on uusittava sekä tapa toimia että tuotteet.

Kirjassaan Kansakunnan kohottamat (BoD 2020) Riihimäellä eläkepäiviään viettävä Nykänen on kirjoittanut lyhyet kertomukset seitsemästäkymmenestä autoalan suomalaisesta vaikuttajasta, jotka kaikki ovat saaneet ansioistaan neuvoksen arvonimen.

Kirjoittaja on itsekin liikenneneuvos ja tuntenut useimmat vaikuttajista henkilökohtaisesti.

Joukosta löytyy Hyvinkään ja Riihimäen talousalueelta tarina hyvinkääläisestä kauppaneuvoksesta Seppo Toiviaisesta (1928–1997). Hänen yrityksensä Hyvinkään Autokeskus toimi talousalueen kummassakin kaupungissa.

– Kauppaneuvoksella oli menemisen meininki. Toiviaisen työpöydän vieressä oli useita salkkuja, jotka oli nimikoitu luottamustehtävien mukaisesti. Ensimmäisenä oli täysnahkainen, sen kylkeen oli nimikoitu ”Ford”. Toinen salkku oli musta, ja siinä luki ”Hyvinkää” ja kolmannessa ”Hyvinkään Autokeskus Oy”, Harri Nykänen muistelee.

Seppo Toiviainen oli Karjalan evakko, syntynyt Kivennavalla. Perhe muutti Hyvinkäälle, missä isä toimi kauppiaana. Seppo valmistui diplomi-insinööriksi 1954.

Poika ryhtyi autokauppiaaksi. Hyvinkään Autokeskus aloitti Hyvinkäällä 1961 ja toinen liike 1965 Riihimäellä. Fordit menivät hyvin kaupaksi.

– Toiviainen haki lisähaasteita politiikasta. Hänestä tuli puoliksi yhteiskunnallinen vaikuttaja ja puoliksi autokauppias. Siitä kärsi enemmän autokauppa kuin politiikka.

Seppo Toiviainen oli Hyvinkäällä johtava kokoomuspoliitikko. Hän oli 27 vuotta kaupunginvaltuustossa ja 19 vuotta kaupunginhallituksessa. Muitakin luottamustoimia oli kasapäin

– Hyvinkäällä kerrottiin, että kaupunkia johtaa kaksi miestä, kaupunginjohtaja Osmo Anttila ja hallituksen tai valtuuston puheenjohtaja Seppo Toiviainen. Sepon rehevä olemus tuli kaupunkilaisille tutuksi.

Hyvinkään Autokeskuksella oli pitkään sopimus Valtion Hankintakeskuksen kanssa autojen hankinnasta valtiolle ja valtion yrityksille. Fordin tuella Toiviainen voitti vuosittaisen kilpailutuksen.

Paikallislehdissä oli tämän tästä kuvallinen juttu luovutustilaisuudesta.

Mutta sitten tulivat taloudellisesti huonot ajat 1990-luvun alussa.

– Sepolla oli paha tapa soittaa ystävilleen ja neuvojilleen illalla, usein myöhään lauantaisin. ”Mitäpä pitäisi tehdä?” hän kyseli. Vastauksia ei ollut, ja autoliike ajautui lopettaneiden ja lopetettujen joukkoon, Nykänen kertoo.

Tulevaisuus

Autoala on murroksessa. Asiakkaat eivät tiedä, mitä pitäisi tehdä, ostaa auto, myydä ja olla omistamatta, odottaa ja jättää hankkimatta.

Epävarmuus jatkuu.

– Liikkumisen tarvetta lisäsivät aikanaan vilja, voi, terva, puu ja rauta. Muutos tuli maantietä pitkin, hevonen vaihtui autoon. Olisiko auto edelleenkin muutoksen tekijä? Harri Nykänen pohtii.

– Se olisi päästötön auto, joka kulkisi aurinkoenergialla ja vedyllä.

– Liikenneturvallisuuden mahdollistaa jo nykytekniikka. Muutos tulisi edelleen maantietä pitkin, mutta myös ilmassa.

– Mobiiliverkkoratkaisut mahdollistaisivat edullisen liikkumisen. Tekoäly on joka paikassa.

– Autotehtaat uusivat tuotteensa ja tapansa toimia. Uudet rockefellerit rahoittavat tarpeellisen energiajakelun ja käyttäjät maksavat osuutensa.

– Ei se ole sen vaikeampaa kuin se oli 1800-luvun lopulla, kun auto keksittiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Luetuimmat

  1. Hyriasta lähtee todistus 221 valmistuneelle – Tässä nimet
  2. Isänsä taposta epäilty parikymppinen mies vangittiin Jyväskylässä – epäillään myös tapon yrityksestä
  3. Hyvinkäällä ei viikkoon uusia koronatapauksia – Muualla Keusoten alueella kaksi uutta tartuntaa
  4. Hyvinkään Liikenne ajaa paikallislinjat ainakin lähivuosina – kaupunki päätti jatkaa sopimusta nykyisillä ehdoilla
  5. Mies hakattiin halolla Salossa – iskut päähän ja ympäri kehoa veivät sairaalaan tutkittavaksi
  6. Riihimäen sivistysjohtajan virkaan 24 hakijaa – mukana myös paikallisia nimiä
  7. Päihtyneen nuoren matka katkesi
  8. Lopen lukio menestyi parhaiten lukiovertailussa – Hyvinkään yhteiskoulun lukio jäi kauimmas kärjestä
  9. Jeesaa kaveria -keräys alkaa Willan Red Carpet -aulassa ensi viikolla – sinne voi viedä ruokaa, pesutarpeita tai uusia kesävaatteita
  10. Poliisi epäilee pojan surmanneen isänsä Jyväskylässä – uhri oli keski-ikäinen mies
  11. Ravintolat avaavat oviaan 1.6. alkaen – "Tässä tilanteessa on toivottava, että ihmiset kokevat ulkona syömisen omanlaisena lomakohteena"
  12. Hyvinkäällä ei edelleenkään uusia koronatartuntoja – Maanantaina vain Nurmijärven lukema rumeni
  13. Hangonväylän kuolonkolarin rikostutkinta loppusuoralla – "Tapahtumien kulku viittaa siihen, että henkilöauton kuljettaja on ajanut tahallaan vastaantulevien kaistalle"
  14. Aviomies menehtyi, pankki sulki tilit – Terttu Hokkanen oppi kovimman kautta, että raha-asiat kannattaa sopia ajoissa
  15. Näköislehdessä tänään: Eläkejohtaja: Talouskriisien lasku jää nuorille työikäisille

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.