Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Some tuo koruyrittäjälle näkyvyyttä ja asiakkaita

”Tehty Riksussa”, julistaa riihimäkeläinen Oddd Things rohkeasti.

Riihimäkeläinen Osmo Kotonen kokeili puolisen vuotta sitten korvakorujen valmistamista 3D-tulostimellaan. Korujen suosio omassa lähipiirissä rohkaisi hänet perustamaan yhden miehen yrityksen nimeltä Oddd Things (AP 21.8.). Korut otti tuoreeltaan myyntiin myös Riihimäen Pompoti.

Miten korubisnes on nyt lähtenyt pyörimään?

– No yllättävästi. Ei minulla ollut oikeastaan minkäänlaisia odotuksia ensimmäisen puolen vuoden suhteen. Siksi se, että ihmiset todella tuntuivat pitävän korvakoruistani heti alusta asti, on tuntunut ihan superhienolta. Joulun aikaan tuli jo ihan oikeasti kiire, varsinkin kun tein näitä iltaisin päivätyön jälkeen, Kotonen sanoo.

Oddd Things on vastikään julkistanut uusia koruja, kuten mustavalkoisen korvakorumallin ”1920”. Inspiraation lähteenä korulle toimi elokuvateatteri Gildan aulan katossa roikkuva vanha valaisin. Nimensä korumalli sai eräältä Oddd Thingsin Facebook-seuraajalta leikkimielisen nimikilpailun jälkeen.

Sosiaalinen media onkin yritykselle tärkeä markkinointikanava – tai yksi tärkeistä.

– Oikeastaan kaikki kanavat ovat tärkeitä, mutta sosiaalinen media on vaan niin järkyttävän suuri ja nopea. Tapahtumat taas ovat siitä tärkeitä, että niissä Oddd Things saa kasvot, ja ihmiset tajuavat, että tuo kaveri oikeasti vääntää nämä korut kotonaan kierrätysmuovista tai biohajoavasta muovista. Siinä on vahvempi viesti kuin siinä, että tilataan halvan työvoiman maasta kontillinen muovia meren yli, Kotonen toteaa.

Riihimäkeläisyys on koruissa vahvasti esillä: jokaisen korvakorun myyntipaketissa lukee ”Tehty Riksussa.”

Kotonen yllättyy yhä iloisesti siitä, että ihmiset tulevat myyntitapahtumiin varta vasten hänen korujensa takia.

– Ja ne ensimmäiset kerrat, kun tuli nettikauppatilaus vaikka Mikkelistä. Ajattelin, että sieltä nyt en ainakaan tunne ketään. Joku siis oikeasti tilasi mun korvikset vain, koska pitää siitä, miltä ne näyttää, hän iloitsee.

Kotosen työ Riihimäen Teatterin myynti- ja markkinointisihteerinä päättyi vastikään, ja mies aikookin jatkossa antaa Oddd Thingsille enemmän aikaansa ja miettiä pidemmällä tähtäimellä koko juttua.

– Oddd Things on hyvin minun näköiseni, somea myöten, ja toivon etten kadota sitä koskaan. Kehittyä ja hioutua saa mutta aina se Osmo siellä pitää tavalla tai toisella näkyä, hän pohtii.