Viikon laji: Kehonrakennus on elämäntapa

Lepo ja oikea ravinto ovat lähes yhtä tärkeitä kuin kova treeni.

Riihimäkeläinen kehonrakentaja Akseli Rajansuo voitti viime vuonna SM-hopeaa -80 kg-sarjassa. – Hopeamitali lämmitti mukavasti, sillä vastus oli kova. Seuraavan kerran tähtään vuoden 2020 SM-kisoihin, Rajansuo kertoo. Valokuva on otettu Legion Gymillä Riihimäellä. Mia Lagström

Mia Lagström

Kehonrakennuksen SM-kisojen viime vuoden hopeamitalistin, riihimäkeläisen Akseli Rajansuon mukaan kehonrakennus on kiva, mutta vaativa laji.

– Kaikkien osa-alueiden – treenaamisen, syömisen, levon – on oltava kohdallaan, että tulee tulosta. Käytännössä kehonrakennus on elämäntapa.

Kehorakennus on myös henkinen laji, joka vaatii sisäistä voimaa ja vahvaa halua. Hetkessä tuloksia ei synny. Kisoihin pääseminen edellyttää yksilöstä riippuen 4–5 vuoden treenaamisen. Rajansuo aloitti tavoitteellisen harjoittelun keväällä 2015.

– Harrastin nuorempana kamppailulajeja, mutta sitten selkäni hajosi ja se leikattiin. Kamppailulajit olivat osaltani ohitse, joten piti keksiä uusi juttu, mitä voisi tavoitteellisesti harrastaa.

Rajansuo käy salilla kuusi kertaa viikossa. Joka kerralla hän treenaa kehon eri osia niin, että kaikki kehon osat saavat harjoitusta vähintään kaksi kertaa viikossa. Ennen kisoja treenimäärät kasvavat, mikä saattaa tarkoittaa jopa kaksia treenejä päivässä. Niiden päälle tulee vielä aerobinen harjoittelu.

– Ennen kisoja on noin 10–12 viikon dieetti, jossa rasvaprosentti pyritään saamaan mahdollisimman pieneksi. Itse suosin 16–20 viikon dieettiä, joka jättää enemmän pelivaraa. Ei ole pakko kiristää ruokamäärissä heti niin paljoa.

Dieetin aikanakin treenataan yhtä kovaa kuin muulloin, jos ei jopa kovempaa.

– Laihduttaessa ihmiseltä katoaa rasvan lisäksi lihasmassaa. Treenaamalla lihaskato pidetään mahdollisimman vähäisenä.

Lajin aloittelijoille Rajansuo suosittelee malttia. Jos kuntosaliharjoittelu ei ole tuttua, kannattaa ensi alkuun käydä ohjatuilla tunneilla, jotta liikkeet oppii tekemään oikein ja turvallisesti, eikä riko itseään.

– Sen jälkeen vain säännöllisesti salille treenaamaan. Ei siinä sen kummempaa.

Rajansuon mukaan yleisin virhe on se, ettei uskalleta treenata riittävän kovaa. Sinne päin tekemällä ei tuloksia synny. Toisaalta liian pitkäksi venyvät harjoitukset eivät ole hyväksi.

– Kun lihas on ajettu loppuun, on turha tehdä mitään. Silloin mennään kotiin lepäämään.

Vaikka kova treeni on ainoa keino saada muhkeat lihakset, lähes yhtä tärkeää on lepo ja oikea ravinto.

Rajansuo kertoo syövänsä terveellisesti läpi vuoden. Hänen ruokavalionsa käsittää kaurahiutaleita, kananmunia, kanaa, kalaa, riisiä ja kasviksia.

– Rahkaa en syö, hän naurahtaa.

SM-kisat syksyisin

Fitnessbuumi on nostanut viime vuosina myös kehonrakennuksen suosiota.

Harrastajien ikähaitari on 18-vuotiaista päälle viisikymppisiin.

Viime syksystä SM-kisoissa on ollut tauon jälkeen mukana myös naisten sarja.

Suomen Kehonrakennusliitto järjestää vuosittain yhdet kilpailut: kehonrakennuksen SM-kilpailut.

Kehonrakennuskilpailuja Suomessa on järjestänyt myös Kansainvälinen kehorakennus- ja fitnessliitto PCA. PCA järjestää myös kehonrakennuksen MM-kilpailut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.