Tietokirjailija Petteri Järvinen kommentoi Kelan käyttäjätietojen päätymistä nettijäteille – "Olemme naimisissa amerikkalaisyhtiöiden kanssa"

Tietosuoja: Viranomaisten verkkosivut voitaisiin tehdä pitkälti kotimaisin voimin. Mainonta ei kuitenkaan onnistuisi nykymitassa.

Tietokirjailija Petteri Järvinen muistuttaa, että verkossakin tietosuojariskeihin pitäisi suhtautua maalaisjärjellä. Kivimäki Petteri

Mikko Välimaa

It-alaan erikoistunut tietokirjailija Petteri Järvinen sanoo, että Kela ja muut suomalaisviranomaiset voisivat toteuttaa verkkosivunsa perustoiminnot ja kävijäseurannan kotimaisen osaamisen avulla.

Mikäli viranomaiset haluavat palveluilleen kuitenkin mahdollisimman laajaa tai kohdennettua huomiota, on käytännössä ainoa vaihtoehto käyttää apuna Googlen ja Facebookin kaltaisia nettijättejä.

– Jos haluaa mainostaa palveluita verkossa, on naimisissa amerikkalaisten yhtiöiden kanssa. Siitä ei mihinkään pääse, sanoo Järvinen.

Hintana tästä on, että Kelan verkkosivuilta päätyy käyttäjätietoa useille nettiyhtiöille.

Uutissuomalainen kertoi lauantaina (1. helmikuutta), että Kela rikkoo tietosuojalainsäädäntöä, kun se ei pyydä käyttäjiltä aktiivisesti lupaa käyttäjätiedon keräämiseen.

Kela on luvannut korjata puutteet tuomalla sivuille bannerikyselyn lähiviikkoina.

Kela perustelee nettiyhtiöiden käyttöä tarpeella kohdentaa verkkoviestintää halutuille kohderyhmille.

Järvisen mukaan Kelan lupaama bannerikysely on perusteltu, sillä se lisää tietosuojaan liittyvää läpinäkyvyyttä. Mutta käytännössä kaikki muu pysyy ennallaan, digitaalisesta yksityisyydensuojasta kirjoittanut tietokirjailija muistuttaa.

Miten tavallinen netin käyttäjä voi sitten luottaa siihen, ettei arkaluontoista tietoa päädy Kelan kautta niin sanotuille kolmansille osapuolille?

Järvisen mukaan jokaisen viranomaisen pitäisi ensinnäkin miettiä, mitä tietoa se varmasti tarvitsee, eikä kerätä mitään ylimääräistä.

– Käytännössä päätös tiedon keräämisestä jää Kelan vastuulle, koska asiakas ei voi valita eikä vaihtaa palvelutarjoajaa, mikäli keräys ei miellytä, Järvinen muistuttaa.

Periaatteessa käyttäjälle voidaan tarjota isokin valikko, josta hän valitsee, mitä tiedonkeräystä hän hyväksyy. Tässä joudutaan kuitenkin tasapainoilemaan.

– Käytännössä kukaan asiakas ei jaksaisi tehdä tällaisia asetuksia, ja esimerkiksi vanhuksia lista pikemminkin pelottaisi kuin hyödyttäisi.

Järvisen kertoo yhdysvaltaisesta verkkosivusta, jolla oli jopa 400 eri kolmatta osapuolta.

– Nykyään tilanne näyttää valitettavasti kääntyneen itseään vastaan, kun tuskin kukaan lukee verkkosivuilla oleva pitkiä selosteita.

Käytännössä kukaan asiakas ei jaksaisi tehdä tällaisia asetuksia, ja esimerkiksi vanhuksia lista pikemminkin pelottaisi kuin hyödyttäisi.

Järvinen katsoo, että verkossakin riskeihin pitäisi suhtautua maalaisjärjellä.

Uutissuomalaisen käyttämä analyysi osoitti, että Googlelle päätyy Kelan sivujen kautta tietoa jopa lääkenimikkeiden tasolla. Järvisen mukaan tilanteessa kannattaa pohtia, onko tällainen tieto olennaista yhdysvaltalaiselle nettiyhtiölle.

– Mitä he sellaisella tiedolla tekisivät. Heitä voisi kiinnostaa lääketieto, mutta sen poimiminen suomenkielisistä url-osoitteista ja yhdistäminen käyttäjiin olisi työläs tehtävä, Järvinen pohtii.

Viranomaisten ohella yhteistyötä nettijättien kanssa tekevät suomalaiset yritykset, joille esimerkiksi Youtube on tärkeä mainoskanava.

– Jos aletaan ajatella, ettei Youtubelle saisi mennä käyttäjätietoa, yritysten pitäisi lopettaa Youtuben käyttö kokonaan. Silloin olisi yritysten hyvin vaikea toimia, Järvinen muistuttaa.

Järvinen korostaa luottamuksen merkitystä. Hän kertoo tehneensä lauantaina analyysia sekä Kelan verkkosivuista ja huomanneensa, kuinka Kela käyttää myös Matamo-nimisen yhtiön kävijäseurantatyökaluja.

– Tämä yhtiö korostaa toiminnassaan eettisyyttä. Hyvämaineisiin toimijoihin on helpompi luottaa. Kela näyttää ainakin pyrkineen valikoimaan tiedonkerääjiä vastuullisesti, Järvinen huomauttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut