Puheenaihe

Autoilija! Kun näet tämän merkin, hiljennä ihmeessä – poliisi tehotarkkailee sinua koko viikon

Kuvituskuva.

ESM arkisto

Poliisi valvoo alkaneella viikolla erityisesti suojatieturvallisuutta ja suojatiesääntöjen noudattamista varsinkin koulujen läheisyydessä. Valvontaviikko osuu samaan aikaan valtakunnallisen koulujen liikenneturvallisuusviikon kanssa.

Viime vuosien aikana taajamissa on tapahtunut lähes kaksi kolmesta jalankulkijan kuolemantapauksesta ja huomattava osa loukkaantumiseen johtaneista jalankulkijan onnettomuuksista. Uhreista lähes kolmannes on menehtynyt suojatiellä.

Lisäksi jalankulkijoiden loukkaantumisista puolet on tapahtunut suojatiellä ja näistä reilu neljännes on tapahtunut lapsille tai nuorille ja lähes kolmannes iäkkäille.

– Suojatieonnettomuudet ovat yleensä monen tekijän summa. Autoilijoiden tekemät tarkkaamattomuus- tai ajotapavirheet kasvattavat riskiä suojatiellä tapahtuvaan onnettomuuteen, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta arvioi.

– Mutta suurin yksittäinen syy on tavallisesti siinä, ettei ajoneuvon kuljettaja ymmärrä suojatien todellista merkitystä ja omaa velvollisuuttaan lähestyessään suojatietä.

Laki on Kallion mukaan selkeä ja sen mukaan suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

– Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa, Kallio sanoo.

Kallio kehottaa ajoneuvojen kuljettajia huomioimaan velvollisuutensa antaa esteetön kulku jalankulkijoille suojatiellä siten, ettei omalla toiminnalla kuitenkaan vaarannettaisi tarpeettomasti jalankulkijoiden turvallisuutta.

Koska pysähdyttäessä suojatien etureunan kohdalle on mahdotonta varmistua siitä, että ohittava ajoneuvo pysähtyy myös, vaikka sen totta kai pitäisi.

Liikenneturvallisuuden kannalta olisi kannatettavampaa tarjota ylitysmahdollisuus jalankulkijalle useampikaistaisella tiellä siten, että ajoneuvo pysäytettäisiin vähintään 5-10 metrin päähän suojatiestä.

Tällöin suojatien ylittäminen on jalankulkijalle turvallisempaa, ja viereistä kaistaa ajaville jää enemmän aikaa ennakoida tulevaa liikennetilannetta.

Tällä toimintatavalla on vaikutuksia myös liikenteen sujuvuuteen.

– Esimerkiksi ruuhkaliikenteessä liikenteen sujuvuus paranisi, kun suojatien ylityksessä olisi enemmän aikaa huomioida ja reagoida suojatiellä olevaan jalankulkijaan.

– Lisäksi suojatiehen jätetty 5-10 metrin väli ei edellytä viereistä kaistaa samaan suuntaan ajavaa pysähtymään, mutta siitä huolimatta varautumaan edelleen antamaan esteetön kulku jalankulkijalle, Kallio sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (11)

Kommentit

Ajatus ja tarkoitus on

Ajatus ja tarkoitus on teoriassa tietysti hyvä asia. Peltipoliiseja on nyt näköjään varaa sijoitella paljon hyödyttömimpiinkin kohteisiin kuten esim. Kehä kolmosen varrelle. Koulujen ja päiväkotien varsilla olisi vat paljon hyödyllisimmissä kohteissa. Kukapa kaahailija muistaa asiaa enää viikon päästä. Lisäksi kun asia vielä kuulutetaan lehdessä. Ainakin artikkelin lukenut osaa varautua tämän viikon osalta.

No onhan se jo aika muuttaa

No onhan se jo aika muuttaa autoilijoiden liikennekäyttäytymistä suojateiden kohdalla Suomessakin. Islannissa autot hiljentää 10-15m ennen suojatietä, jos on ylittäjiä. Ei tarvitse pysähtyä suojatien eteen, kun hitaalla kohtaamisvauhdilla ylittäjät ehtii alta pois.

Minä yritän skootterilla aina

Minä yritän skootterilla aina tehdä tuota hidasta liukumista suojatielle jos joku sitä lähestyy, ihan bensan säästönkin mielessä, mutta kun tampiot kävelijät ei Suomessa silti ymmärrä astua suojatielle ennen kuin vauhti nollassa. Ei jaksais aina tyhmänä heilutella käsiä!

Kehä 3 on oikein hyvä paikka

Kehä 3 on oikein hyvä paikka peltipoliiseille, kuten tilastot ovat osoittaneet. Lisää kameroita vaan ja poliisin läsnäoloa niin ajotavat siistiytyvät kaikkialla.

Egyptin Kairossa 90-luvulla

Egyptin Kairossa 90-luvulla pääsi isosta valoristeyksestä helposti monikaistaisen kadun yli punaisia päin, kun näytti arabiaksi sormilla kiire-merkkiä. Autot pysähtyvät vihreällä heti.

Mistään terveen järjen

Mistään terveen järjen mukaisesta ennakoinnista ei ole apua jos jalankulkija ei itse katso liikennetilannetta tiellä. Jalankulkija, joka nenä kiinni kännykässä käännähtää äkkiä suojatielle ympäröivästä liikenteestä välittämättä, jää ennenpitkää jonkin alle. Joskus opetettiin katselemaan ympärilleen ennen tielle astumista. Nykyään kaikki vastuu on siirretty autoilijalle. Terve itsesuojeluvaisto on korvattu autoilijan velvollisuudella ajatella jalankulkijoiden puolesta. Kaupungilla ajaessa näkee päivittäin näitä "itsemurhakandidaatteja" unissakävelijän ilmeineen vaatimassa muilta nopeitakin reaktioita heidän henkiriepunsa säilyttämiseksi.

Ajoneuvojen moottorit olisi

Ajoneuvojen moottorit olisi suotavaa myös kytkeä tyhjäkäynniltä suojatien eteen pysäytettäessä. Se on huomaavaista suojatietä käyttävää jalankulkijaa kohtaan, jotta tämän puheluun keskittyminen ei suotta häiriintyisi. Hän ei välttämättä huomioi sivullaan ajoneuvoliikennettä tärkeän puhelinkeskustelun yhteydessä.

Autoilijoiden ohella olisi

Autoilijoiden ohella olisi syytä pistää tehostettuun tarkkailuun muutkin suojatietä ylittävät. Ja näin syyspimeiden aikana heijastinten käyttö ja fillareiden valot.

Nurmijärven kirkolla

Nurmijärven kirkolla paloaseman kohdalla oli pimeässä häärimässä puskakyttä käsitutkalla ja pysäytyskartiolla. Ei koulua lähellä ei koululaisia siihen aikaan. Meinasin pysähtyä kysymään antaako sakot myös väistämisvelvollisille pyöräilijöille joita siinä koheltaa eteen tien yli suojatietä pitkin pyörällä ajaen. Tuusulantielle 6 uutta peltipoliisia 3 km matkalla. Olisivat laittaneet ne päivystämään koulujen eteen! Mutta kun Sipilä budjetoi sakkotulot suuremmiksi ja poliisihallitus nöyrästi seuraa kakkaramiehen nuijankopautuksia vuokaavion mukaan.

Kytättäisiimpä

Kytättäisiimpä polkupyöräilijöitä samalla innolla kuin autoilijoita, rahan tuloa valtiolle ei voisi estää.....!?

Eihän se nyt sovi sanktioida

Eihän se nyt sovi sanktioida jalakulkijoita ja fillaristeja, isälliset poliisin nuhteet on näemmä riittävät. Raskaampi nuhtelu on sitten etusormen heristelyn kanssa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat