Jarmo ToivanenKirjoittaja on Aamupostin toimitussihteeri.

Kolumni: Kannattaisiko kävelijöiden kokeilla toista suojatietä Willan risteyksessä?

Hyvinkäällä on taas vaihteeksi keskusteltu Hämeenkadun ja Kauppalankadun risteyksessä olevista liikennevaloista.

Ongelmakohta on vanha tuttu eli kauppakeskus Willan kulman kohdalla oleva suojatie.

Siinä verkkaisimmat kävelijät eivät meinaa ehtiä Hämeenkadun yli, ennen kuin heille osoitetut jalankulkuvalot vaihtuvat vihreästä punaiseksi.

Kauppakeskuksen suuntaan tallustettaessa oman ongelmansa muodostavat autoilijat, joista jotkut osuvat suojatielle samaan aikaan, kun jalankulkijoille palaa vihreä.

Osa heistä huristelee todennäköisesti lähes tai täysin päin punaisia, mutta osa on ohittanut autoille tarkoitetun valo-opasteen ihan ajallaan.

Näiden jälkimmäisten eteneminen tyssää suojatien kohdalle sen vuoksi, että autojono jatkuu monesti Hämeenkadun ja Torikadun risteykseen saakka.

Tämän lehden sivuilla on pohdittu ongelman ratkaisemiseksi niin liikennevalojen ajoituksen säätämistä kuin erityisen "mummosensorin" asentamista.

Näitä odotellessa heitän ilmoille vielä yhden ehdotuksen.

Jos kauppakeskuksen puolella olevat jalankulkuvalot tuntuvat vaihtuvan liian nopeasti, kannattaa askeleet ainakin kokeeksi suunnata parikymmentä metriä Hämeensillan suuntaan.

Siinä on kätevästi toinen valo-ohjattu suojatie, jota pitkin pääsee myös Kauppalankadulle.

Parempaa tässä paikassa on se, että Hämeenkatu on hiukan kapeampi eli hitaamminkin kulkeva ehtinee yli vihreiden vielä palaessa. Aikaakin tosin on hiukan vähemmän.

Lisäksi vasemmalle kääntyvistä autoista ei ole suojatiellä samanlaista riesaa kuin risteyksen toisella puolella.

Suurta suosiota tälle ehdotukselle ei tohdi odottaa, sillä kiertoteiden etsiminenhän sotii ihmisen perusluonnetta vastaan.

Yhteiskunnan apuun nojaaminen asiassa kuin asiassa vaikuttaa sen sijaan kuuluvan perusluonteeseen entistä tiiviimmin.

Jarmo Toivanen

Kommentit (3)

Kommentit

Jo on murheet Hyvinkäällä ?

Jo on murheet Hyvinkäällä ? Joku ei pääse könyämään valoista tarpeeksi nopeasti...Mitenkä on, perustetaan toimikunta johon asetetaan 10 kaupungin ja tietysti Liikenneviraston edustajaa sekä huonojalkaisten ja kaupungin asukkaiden 100 hengen raati, viiden vuoden seurantajakso, kahvia ja pullaa...

Normaali ihminen ei kyl ehi

Normaali ihminen ei kyl ehi vihreil yli saatika sitten hitaampi

Joopa, autoilijoiden ei siis

Joopa, autoilijoiden ei siis tarvitse noudattaa liikennevaloja? On tää Hyvinkää kyllä NIIIIN iso ja ruuhkainen city, että ratin takana tuntuu hermot menevän kun ei pääse hurauttamaan pysähtymättä keskustan läpi. Kävelijä yleensä (ja vammainen kuten itsekin olen) valitsee aina sen suorimman tien, miksi pitäisi tehdä yhtään ylimääräisiä lenkkejä? Että Hra Autoilija saisi ajaa rauhassa päin punaisia?

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet