Liikenne

Peltipoliisien mittausmatka jopa 6-kertaistuu – taustalla tekninen muutos

Uudet peltipoliisit tulevat ruotsalaisesta yrityksestä.

Sensys Gatso Group AB.

Suomen teille tulee kolmen seuraavan vuoden aikana 150 uutta automaattista nopeusvalvontakameraa. Uudet kamerat käyttävät tutkatekniikkaa, joka huomaa auton ylinopeuden kauempaa kuin nykyinen tienpinnassa oleva pistemittaus.

– Silmukoihin perustuva tekniikka mittasi nopeuden noin 20 metrin päästä. Uusien kameroiden valmistaja ilmoittaa noin 150 metrin mittausmatkan. Mutta se jää nähtäväksi, mikä matka voidaan ottaa käyttöön. Tutka mittaa auton nopeuden useiden kymmenien metrien matkalta, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta sanoo.

Uusia kameroita on helpompi asentaa myös kaupunkien keskustoihin, joten niitä tullaan käyttämään myös punaisten liikennevalojen noudattamiseen. Liikennevaloja valvotaan nykyisin noin 20 kohteessa.

– Niiden määrä tulee varmasti lisääntymään hyvin nopeasti. Kaupungit ovat nyt kiinnostuneita ottamaan kameroita alueelleen. Kameroita laitetaan risteyksiin, joissa tapahtuu paljon onnettomuuksia.

Suomessa on tällä hetkellä noin 130 toiminnassa olevaa nopeusvalvontakameraa. Määrä kasvaa tulevaisuudessa siis yli kaksinkertaiseksi. Vanhoja kameroita poistetaan sitä mukaa kuin ne tulevat elinkaarensa päähän. Ihalainen sanoo, että vanhimmat digitaaliset käytössä olevat kamerat ovat 2000-luvun alusta ja kameran elinkaari on noin 15 vuotta.

Uusien kameroiden testikäyttö on tarkoitus aloittaa tämän vuoden aikana.

– Toiveena olisi, että kamerat olisi pilotoitu syksyllä, Ihalainen sanoo.


Tutkalla toimiva nopeudenvalvontakamera pystyy seuraamaan useaa autoa yhtä aikaa. Tutka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä. Kuva: Sensys Gatso Group AB​

Poliisihallitus kilpailutti liikennevalvontalaitteiston hankinnan yhdessä Liikenneviraston kanssa. Tarjouskilpailun voitti Oulun Energia Urakointi Oy, joka edustaa ruotsalaisen Sensys Gatso Group AB:n tuotteita. Hankintasopimuksen arvo on noin 4,4 miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (7)

Kommentit

Alkaako kirstunpohja taas

Alkaako kirstunpohja taas näkymään? Kun ei alinopeudestakaan enää voi sakottaa ja gps seurantakin on kielletty.

On sitten satsattu

On sitten satsattu ruotsalaisen tappiota jatkuvasti tekevän sotateollisuusfirman laitteisiin. Jatkossa tulemme näkemään autoilijoita, jotka huomattuaan virheensä, iskevät jarrut pohjaan ja siirtyvät pientareella. Siinä ei tutkan träkkäys auta, kun auto ei tule kuvausetäisyydelle.

Paljonko on satsattu rahaa

Paljonko on satsattu rahaa muiden oikeasti vaarallisten liikennerikkomuksien valvontaan?

Nytkö sitten kaivetaan

Nytkö sitten kaivetaan tutkanpaljastimet naftaliinista?

Ja singnaalivirheet myös 6 x

Ja singnaalivirheet myös 6 x paremmat. Vielä poliisilla on minulle maksamatta takaisin aiheeton ylinopeus-sakko vuosien takaa. Se ensimmäinen, eikä toista ole vielä ollutkaan. Tutkan toimivuuden yksi tärkeä on lasien puhtaus antureiden välillä. Tuskinpa kiertäviä harava-antenneja käyttöön laitettaisiin.

Lähes jokaisesta on

Lähes jokaisesta on mahdollista tehdä sakotettava rikollinen, kun laki, paikalliset (nopeus)rajoitukset ja valvonta ovat 'kunnossa'. Mikäli valtion fiskaaliset tavoitteet uhkaavat alittua.

Ei kirstunpohjan näkyvyydellä

Ei kirstunpohjan näkyvyydellä ole mitään tekemistä tässä asiassa. Tarkoitus on kannustaa kovapäisempiä Kaspereita noudattamaan asetettuja nopeusrajoituksia ja opettelemaan mielensä hallintaa. Mikäpä muu siihen on tehokkaampaan kuin kukkaron keventäminen tai pelko joutua kävelyhenkilöksi. Ylinopeussakot ovat itseaiheutettuja kuluja. Liikennemerkillä ilmoitetaan suurin sallittu nopeus, ei vielä alinta nopeutta. Kun se tulee, se on luultavasti 60km/h moottoritiellä ja kantateillä 40km/h.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat