Pauli Reinikainen

Uusi vuosi, taas sama laihdutuskuuri? Näin muutat elämäntapasi pysyvästi

Tammikuu alkaa. Se aika vuodesta, jolloin salijäsenyys hankitaan, vain jotta sen voisi unohtaa helmikuussa. Se aika vuodesta, jolloin tehdään lupauksia ja aloitetaan dieettejä. Se aika vuodesta, jolloin kaikkien pitää elää terveellisemmin.

Harmittavasti merkittävä osa näistä lupauksista on katteettomia. Siksi en suosittele lupausten tekemistä kenellekään. Tärkeämpää olisi käynnistää muutos, joka on paitsi ulkoinen, myös sisäinen. Tässä vaiheessa useimmat luovuttavat.

Miten pääset alkuun? Pienillä muutoksilla, joista suurin osa keskittyy siihen mitä teet keittiössä. Älä pyydä personal trainerilta ruokavaliota, joka mullistaa ruokavaliosi ja jonka noudattaminen tuntuu ylitsepääsemättömältä. Ihan ensimmäiseksi kiinnitä jääkaapin oveen numero, joka on yhtä kuin tavoitepainosi. Näin näet tavoitteesi joka päivä, aina kun avaat jääkaapin oven.

Pari hyvää esimerkkiä, joilla pääset alkuun:

1. Vaihda voi oliivi- ja pähkinäöljyyn.

2. Vaihda meetvursti kalkkunaleikkeeseen.

3. Vaihda limsa veteen.

4. Vaihda vehnäleipä kauraleipään.

Näihin pystyy ihan varmasti jokainen. Kun olet noudattanut ensimmäistä muutosta kuukauden, siirry seuraavaan vaiheeseen. Pari esimerkkiä siitä.

1. Vaihda peruna riisiin ja puoilita lautasella oleva hiilihydraattiannos. Kourallinen riisiä riittää.

2. Jos pidät makeasta, puolita päivittäinen sokeriannoksesi.

3. Tee viikossa kaksi viherpirtelöä sekoittamalla tehosekoittimessa keskenään esimerkiksi marjoja, lehtikaalia, inkivääriä, omenaa ja mantelijuomaa (myös kauramaito käy).

Ota vartalostasi valokuva kuukauden välein. Positiiviset muutokset vartalossa kannustavat jatkamaan hyvällä tiellä.

Tavoitteet kovenevat, mitä pidemmälle etenet. Hienointa on kuitenkin se, että niiden saavuttaminen helpottuu mitä pidempään pysyt oikealla polulla. Esimerkiksi sokerin käytön reilu vähentäminen aiheuttaa sellaisen positiivisen reaktion, että alat nauttia aidoista mauista etkä kaipaa enää sokerin makeutta.

Seuraavassa vaiheessa, kun olet noudattanut edellistä vaihetta noin kuukauden, voit esimerkiksi:

1. Lisätä viherpirtelöiden määrän neljään viikossa.

2. Vähentää punaisen lihan syöntiä puolella ja korvata lihan kanalla.

3. Vähentää leivän syömisen puoleen nykyisestä.

Ennen kaikkea: Rakasta itseäsi ja arvosta kehoasi. Se ansaitsee vain parasta. Toivon sinulle kaikkea hyvää vuodelle 2018!

Pauli Reinikainen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet