Johannes KoromaKirjoittaja on työtä tekevä eläkeläinen.

Takaperoista, Juha Sipilä

On ikävä myöntää, että pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmaan on kuulunut monta innostuneesti päätettyä, mutta keskentekoista hanketta. Onneksi on uskallettu niitä myös peruuttaa.

Jaksan vielä uskoa soten toteutumiseen, mutta uskoani kyllä kovasti koetellaan. Suomen historian mittavin palvelu- ja hallintouudistus aiotaan toteuttaa hätäiseltä tuntuvan viimeistelyn perusteella.

Poliittinen erimielisyys toteutustavoista tulee repimään eduskunnan päätöksentekoa. Lisäksi kunta- ja toimenpidetasolla toteutukseen jää liian vähän aikaa.

Yhtä hätäinen oli liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittämä ja alkuviikosta pois vetämä hanke liikenneverkkojen yhtiöittämisestä.

Helpompaa on tukea verokannustimilla siirtymistä sähköautoihin kuin monimutkaisilla hallintohimmeleillä."

Olen yrittänyt ymmärtää myönteisesti kummankin hankkeen lähtökohdat. Sotessa luvataan ratkoa terveyspalveluiden ruuhkat ja säästää miljardeja euroja. Oikein toteutettuna se lisäisi hyvinvoinnin tasa-arvoa.

Liikenneverkkoselvityksellä luvattiin ratkoa teiden kunnossapidon miljardien eurojen rahoitusvaje liikenteen verotusta nostamatta ja autokauppaa sekoittamatta. Lupaus vuoden päästä toteutettavasta uudistuksesta osoittautui epäuskottavaksi.

Auton käyttöön ja ympäristön likaamiseen vaikuttava rahoitusmalli on jo nyt käytettävissä. Siihen ei tarvita uutta byrokratiaa, ei mustia laatikkoja, ei ihmisten liikkumisen seurantaa eikä uusia tienkäyttöoikeuksia myyviä yhtiöitä.

Nytkin autokannan uudistumiseen ja sähköistykseen voidaan vaikuttaa käyttömaksuilla ja ajomääriin polttoaineveroilla. Helpompaa on tukea verokannustimilla siirtymistä sähköautoihin kuin monimutkaisilla hallintohimmeleillä.

Yhtä takaperoisen suuruudenhulluja ovat kaupunkisuunnittelijat, jotka kaavailevat kävelykatuja alueille, joille ei riitä kävelijöitä.

Roomassa, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa on onnistuneet kävelykadut, mutta yhteistä niille on kapeus ja runsas määrä pieniä kaiken kansan palvelupisteitä. Tampereen ja Turun jokivarret ovat oivallisia kävelypuistoja, mutta eivät nekään oikeita kävelykatuja ole.

Ihmetellä sopii myös havainnekuvia, joilla kaupataan kaupunkibulevardeja. Miten nykyisten moottoriteiden tilalle mahtuisivat uudisrakentamisen lisäksi kadut, puistot, urheilu- ja leikkialueet ja pienmyymälät. Vedättämiselläkin pitäisi olla rajansa.

Johannes Koroma

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet