Paikalliset

"Mieluummin hieman yli kuin vähän ali suosituksen" – Huoltoasemien renkaantäyttölaitteet kokeilussa

Mika Aaltonen laittaisi renkaisiin hieman ylipainetta.

Petri Lyy

Autonrenkaiden vaihtosesonki lähestyy. Ammattilaisen vinkki omatoimiselle vaihtajalle on, että syksyllä kannattaa laittaa renkaisiin ”pari naksua” enemmän painetta kuin valmistaja suosittelee.

– Suosituspaineet löytyvät yleensä oven kamanasta tai bensaluukun takaa. Niistä kannatta poiketa vähän korkeammalle. Jos paineeksi suositellaan esimerkiksi 2,2 baria, kannattaa laittaa 2,4–2,5 baria, sanoo yrittäjä Mika Aaltonen Riihimäen Rengascenteristä.

– Muuten renkaan paine ei enää olekaan oikea sitten kun on kymmenen astetta pakkasta.

Renkaat kannattaa Aaltosen mukaan täyttää mieluummin hieman yli kuin vähän alle valmistajan suosituksen.

– Ylipaine ei huononna renkaan ominaisuuksia, mutta alipaineistettu rengas kuluu nopeammin.

Varsinkin talviaikaan ajetaan Aaltosen havaintojen mukaan liian matalilla rengaspaineilla. Matalilla paineilla ei kuitenkaan saavuteta parempaa pitoa eikä muutakaan hyötyä.

– Vanhemmat autoilijat saattavat muistella ristikudosrenkaita ja niiden käyttöohjeita. Nykyisissä teräsvyörenkaissa vasta riittävä ilmanpaine ryhdistää renkaan rungon sellaiseksi kuin se on tarkoitettu, Aaltonen toteaa.

– Liian matala paine kuluttaa renkaan pintaa ja rasittaa sen rakennetta.

Alan liikkeissä renkaat täytetään ammattikäyttöön tarkoitetuilla laitteilla, jotka on mahdollista kalibroida. Entisenä bensakauppiaana Aaltonen tietää, että huoltoasemien täyttölaitteet ovat hyviä.

Varomattomassa käsittelyssä mittarit saattavat vioittua. Ammattilaitteen arvo on puolentoistasataa euroa, joten siitä pidetään mielellään hyvää huoltaa eikä sitä pudotella maahan.

Aamuposti testasi huoltoasemien täyttölaitteita, eikä niistä löytynyt mainittavia eroja. Testilaitteet täsmäytettiin Rengascenterin mittarilla. Testissä käytettiin yhtä ja samaa rengasta, jota kuljetettiin tavaratilassa mahdollisimman vakiossa lämpötilassa.

Tulos kertoo lähinnä testimittareiden laadusta ja testin epätieteellisyydestä. Tulokset ovat kertamittauksia eikä niitä toistettu.

Ilmaa on pääsääntöisesti saatavilla vain palveluasemilta; kylmillä automaattiasemilla renkaantäyttölaitteita ei ole.

Sveitsinhovin Teboililla Hyvinkäällä laite on lainattavissa kassalta. Pantiksi kelpaa 20 euron seteli tai ajokortti. Laite osoittautuu samanlaiseksi kuin Aaltosen rengasliikkeessään käyttämä.

Kehäkujan Teboililla ilmakaapista löytyy kannettava täyttölaite. Laitteen voi sanoa jopa yllättävän toimivuudellaan. Lisäksi niitä on tarjolla kaksi kappaletta.

Kaartokadun Shellillä Riihimäellä painemittari on numeroa pienempi kuin rengasliikkeessä. Ilmaa tulee, kun avaa seinässä olevan venttiilin.

Kulmalan Puistokadun Nesteellä Riihimäellä on testin erilaisin laite. Siinä haluttu ilmanpaine pitää näpytellä laitteen näytölle ennen käyttöä.

Riihimäen ABC:llä täyttölaite on suunnilleen samanlainen kuin Nesteellä.

Osassa täyttölaitteista suutin kiinnittyy venttiiliin nipistimellä. Osassa laitteista suutin on eräänlainen holkki, joka päästää kiinnitettäessä hieman ilman ulos renkaasta.

Yläkanttiin näyttävässä analogisessa testimittarissa on nipistin, digitaalimittarista se puuttuu.

Lue tämä autonrenkaista

Rengaspaineilla on merkitystä turvallisuuden ja taloudellisuuden kannalta

Vajaapaineisilla renkailla ajettaessa auton hallinta ääritilanteissa vaikeutuu, ohjauksen puoltaminen lisääntyy, polttoaineenkulutus kasvaa 3–6 prosenttia ja renkaan elinikä lyhenee 25–50 prosenttia.

Paineet pitäisi Liikenneturvan mukaan tarkistaa kerran kuukaudessa renkaan tai auton valmistajan suositusten mukaisesti.

Painesuositus riippuu yleensä auton kuormituksesta. Paineita tulee tarkistaa, jos kuorma selvästi poikkeaa tavanomaisesta.

Yleensä renkaiden paineet säilyvät hyvin. Jos jossain renkaassa paine vähitellen laskee, merkitsee se yleensä selkeää vikaa. Renkaaseen voi olla uponnut esimerkiksi naula tai ruuvi. Aluksi vuoto on niin vähäistä, että se näkyy vain hitaana paineen laskuna.

Poikkeavan paineen laskun syy on aina tarkistettava, ettei renkaan lopullinen tyhjeneminen tapahdu kesken matkan.

Uusissa autoissa on rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Pyörien vaihdon yhteydessä järjestelmän joutuu yleensä ”kuittaaman”. Muulloin varoitusvalon syttyminen on merkki viasta, joka tulee heti tarkistaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Verokone

 

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat