Paikalliset

Muuttuvatko jokasyksyiset Move-mittaukset vain kauhistuttaviksi tilastoiksi? – "Liikunnassa ei saa tukiopetusta", luokanopettaja harmittelee.

Opettaja Soile Kalmari näytti oppilailleen oikean punnerrusasennos. Aseman koulun viidesluokkalaiset odottivat innolla valtakunnallisia Move-mittauksia.

Ari Peltonen

Opetussuunnitelmaan kuuluvat Move-mittaukset paljastavat jälleen tänä syksynä 5.- ja 8.-luokkalaisten fyysisen kunnon. Vuosi sitten koululaisille tehtävä kuntotesti nousi puheenaiheeksi, kun Espoossa testin keskeyttänyt yläkouluikäinen oppilas menehtyi liikuntatunnilla saamansa sairauskohtauksen seurauksena.

Tapauksen jälkeen Opetushallitus selvitti Move-mittausten turvallisuutta ja lopputulema oli, että ne ovat turvallinen ja luotettava tapa seurata lasten ja nuorten fyysistä kuntoa. Perusoletus on, että Move-mittauksen voi suorittaa vain terve oppilas.

Viidesluokkalaisten tilannetta mitataan nyt neljättä ja kahdeksasluokkalaisten toista kertaa. Viime syksynä tuloksia saatiin 46 307 viidesluokkalaiselta sekä 46 762 kahdeksasluokkalaiselta.

Sekä hyvinkääläinen luokanopettaja Soile Kalmari että riihimäkeläinen terveydenhoitaja Niina Jokikokko pitävät Move-mittauksia hyvinä, sillä ne paljastavat konkreettisesti lasten ja nuorten fyysisen kunnon.

Liikuntaa harrastavien oppilaiden tulokset ovat usein loistavia, mutta suureen joukkoon mahtuu myös erittäin huolestuttavia tuloksia.

Ongelmana molempien mielestä on, että huolestuttavilla tuloksilla ei välttämättä ole mitään seurauksia. Lapsi tai nuori ei saa tukea fyysisen kuntonsa kohentamiseen.

– Liikunnassa ei saa tukiopetusta, Kalmari toteaa.

– Lapsi menee tuloksen kanssa kotiin, mutta mitään seurantaa tai tukea ei ole tarjota, opettaja harmittelee.

Osassa kouluista Move-tulokset eivät edes päädy terveydenhoitajan tietoon. Pohjolanrinteen yläkoulun terveydenhoitajana toimiva Jokikokko kiittelee, että hän on saanut automaattisesti nähtäväkseen Move-mittausten tulokset, mikäli oppilaan vanhemmat ovat antaneet siihen suostumuksensa.

– Vilkaisen tulokset läpi, ja mikäli herää huoli, niin otan asian puheeksi nuoren kanssa, Jokikokko kertoo.

Hän toivoo, että tulevaisuudessa voisi olla jonkinlainen liikuntaresepti, jonka voisi antaa Move-mittauksissa heikosti suoriutuneille oppilaille.

– Fyysisellä hyvinvoinnilla on kuitenkin niin suuri merkitys opiskeluun. Liikunta, uni ja ravinto ovat kaikki yhteydessä toisiinsa ja esimerkiksi keskittymiseen koulussa.

Oppilaiden vanhemmista yksikään ei ole ollut Jokikokkoon yhteydessä Move-mittausten tulosten tiimoilta.

– Viime syksynä oli muutamia huolestuneita yhteydenottoja ennen mittauksia, mutta tänä syksynä ei ole tullut niitäkään.

Hyvinkääläisessä Aseman koulussa viidesluokkalaiset odottavat opettajansa Soile Kalmarin mukaan Move-mittauksia innolla.

– Minulle jäi jo viime syksynä sellainen yleinen fiilis, että lapset tykkäävät testeistä, Kalmari sanoo.

Hän kertoo, että tämän syksyn viidesluokkalaisille annettiin jo keväällä kevyeksi kesäläksyksi harjoitella Move-testejä.

– Vinkkasimme oppilaita testeistä ja he tuntuivat olevan innoissaan.

Move-testien luotettavuus varsinkin 5.-luokkalaisten kohdalla on saanut osakseen kritiikkiä. Lähes kaikki testit kuten keskivartalon voimaa mittaava ylävartalon kohotus sekä punnerrukset tehdään pareittain oppilaista toisen tehdessä ja toisen laskiessa hyväksyttyjä suorituksia.

Kalmari myöntää ohjeistuksien olevan tiukat, mutta hän ei yhdy kriitikoihin.

– Tulokset ovat suuntaa-antavia eli mielestäni sitä, mitä haetaan. Ei tässä olympiaurheilijoita testata.

Move-mittaukset

Move-mittauksissa testataan oppilaan fyysistä toimintakykyä erilaisten kuntotestien kautta. Mittaus järjestetään syksyisin 5.- ja 8.-luokkalaisille.

Testeissä mitataan oppilaan suoritus 20 metrin viivajuoksussa (piip-testi), vauhdittomassa viisiloikassa, ylävartalon kohotuksessa (vatsalihasliike), etunojapunnerruksessa, liikkuvuudessa (kyykistys, alaselän ojennus täysistunnassa sekä oikean ja vasemman olkapään liikkuvuus) ja heitto–kiinniottoyhdistelmässä.

Istuva elämäntapa näkyy monella tavalla mittausten tuloksissa, jotka ovat osalla oppilaista huolestuttavia. Se näkyy paitsi kestävyyden yleisessä alhaisessa tasossa, myös esimerkiksi heikkoina käsivoimina ja huomattavina puolieroina olkapäiden liikkuvuudessa. Myös kehon liikkuvuus on osalla pojista heikolla tolalla, sillä 28 % 8.-luokkalaisista ja noin viidesosa 5.-luokkalaisista ei pystynyt tekemään alaselän ojennusta täysistunnassa. Molemmissa ikäryhmissä 16 % pojista ei onnistunut mittausten kyykistysosiossa.

Move-järjestelmän tavoitteena on auttaa ensisijaisesti oppilasta ja hänen perhettään ymmärtämään fyysisen toimintakyvyn yhteydet oppilaan terveyteen, päivittäiseen hyvinvointiin, jaksamiseen ja opiskeluun. Move-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Opetushallitus: Move-testejä jatketaan peruskouluissa – "Viivajuoksu on paras tapa mitata koululaisten kestävyyskuntoa"21.9.2018 11.05
Koulupojan kuolema Espoossa: Move-testin ohjeistus saattaa nyt muuttua – "Päällimmäinen tunne on suru"17.9.2018 17.00
Koulupojan kuolema Espoossa – kaupunki keskeyttää kohutut Move-testaukset toistaiseksi17.9.2018 11.42

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat