Paikalliset

Taimenille syntyy kutupaikka keskelle Riihimäen ratapihaa – Vantaanjoki kulkee nyt uuden sillan alta

Vantaanjoki alittaa uuden ratasillan. Pyörätien aihio on toistaiseksi veden vallassa.

Petri Lyy

Keskelle Riihimäen ratapihaa rakennetaan kutusoraikot ja poikaskivikot Vantaanjokeen nouseville taimenille.

Joen kunnostus liittyy uuden ratasillan rakentamiseen osana koko ratapihan uudistamista. Silta rakennettiin vanhan viereen ja samalla joen uomaa siirrettiin vastaavasti.

Vantaanjoki-vastaava Kari Stenholm Virtavesien hoitoyhdistyksestä Virhosta pitää hyvänä, että tällaisten rakennustöiden ympäristöluvissa nykyään edellytetään kutusoraikkojen rakentamista.

 

Niitä ei kuitenkaan ollut suunniteltu, ja Stenholm kutsuttiin työmaalle ohjaamaan niiden toteutusta. Virho on rakentanut sellaisia Vantaanjokeen jo parikymmentä vuotta.

Soraikkoja ja kivikoita pystytään Stenholmin mukaan tekemään nyt enää vain noin 60 metrin matkalle. Lopputulos ei hänen mielestään ole kuitenkaan huono, koska samalla paikalla ei aiemmin ollut lainkaan kalojen lisääntymispaikkaa.

– Suunnitelmissa tai lähtötiedoissa oli vedenpinnan korkeusasemissa virheitä niin, että vesi nousi jo nyt vallitsevalla joen minimivedenkorkeudella sillan alla olevalle pyörätielle, josta vielä puuttuu sitä 10 senttiä korottava päällyste, arvioi Stenholm.

– Pyörätien saamiseksi vedenpinnan yläpuolelle vanhaa uomaa pitäisi kaivaa syvemmäksi uudesta uomasta alavirtaan, jotta se ei padottaisi vettä niin korkealle sillan alla. Uoman kaivamisessa kiintoainesta valuisi alavirtaan, mikä aiheuttaisi pahaa vahinkoa Vantaanjoelle.

 

Parasta olisi Stenholmin mielestä korottaa pyörätietä niin paljon kuin kulkukorkeus sallii. Ongelmaa ei hänen mukaansa olisi todennäköisesti syntynyt, mikäli Riihimäen kaupungin toivomaa pyörätietä ei olisi sijoitettu alikulkuun.

Syvyyksiä ja korkeuksia on Väyläviraston projektipäällikön Riitta Parviaisen mukaan tarkoitus vielä säätää, kunhan veden kulku uudessa uomassa vakiintuu.

– Se, että alikulku ei välttämättä ole ympärivuotisesti käytettävissä, on otettu huomioon, hän mainitsee.

Väyläviraston rooli uuden alikulun rakentamisessa oli Parviaisen mukaan mahdollistaa.

 

Peltosaaresta Väinö Sinisalon kadun mutkasta radan ali Yritystalon nurkalle tuovan pyörätien rampit jäävät Riihimäen kaupungin myöhemmin toteutettaviksi.

Vantaanjoen ratasilta -projekti on Parviaisen mukaan nyt valmis. Muut työt Riihimäen ratapihalla jatkuvat edelleen.

– Ensimmäiset korotetut laiturit seiska ja kahdeksan valmistuvat seuraavina, Parviainen kertoo.

 

Vanha nyt poistuva ratasilta oli rakennettu 1918 ja levennetty 1936. Silta oli lyhyempi kuin sen leveys, eikä junamatkustaja välttämättä huomannut sitä mitenkään. Uusi entistä leveämpi uoma voi näkyä junastakin.

Sillan paalutukset tehtiin junaliikenteen mahdollistamissa työraoissa. Uusi silta rakennettiin kahtena lohkona raiteiden sivussa.

Lohkot siirrettiin paikoilleen liikennekatkojen aikana kahtena viikonloppuna huhtikuussa. Tämän jälkeen kaivettiin joelle uusi uoma uuden sillan ali.

Urakka jatkuu

Ratatyöt Riihimäellä

Riihimäen asemalle rakennetaan korotetut laiturit ja uusi hissi. Vanhat hissit, laiturikatokset, valaistus ja näytöt uusitaan.

Ratapihan raiteisto uusitaan, mikä mahdollistaa nopeiden junien sujuvan ohiajon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vantaanjoen vesistön kunnostus jatkuu – Viidessä kunnassa tehdään kutusoraikkoja ja poikaskivikkoja taimenelle8.4.2019 05.25
Meritaimen pääsee jo Riihimäelle ja ohikin – Vantaanjoen kunnostus on mahdollistanut 95 kilometrin kutumatkat11.2.2019 05.15
Vantaanjoen taimenilla on käsintehdyt kotipesät – harvinainen laji on edelleen uhanalaisuusasteikon alimmassa päässä28.7.2018 04.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat