Puheenaihe

Tiemaksusta uhkaa tulla autoilijalle jopa 1000 e/v -lisävero – "Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät ymmärrä"

Uusi hallitus lupaa säätää lain, joka mahdollistaa ruuhkamaksut.

Jorma Rinne

Hallitustunnustelija Antti Rinteen (sd.) maanantaina julkaisema hallitusohjelma kurittaa autoa työmatkoihin käyttäviä ihmisiä ja vanhentaa autokantaa, kritisoi Autoliitto.

Autoliitto arvostelee sekä suunniteltuja tiemaksuja että polttoaineverotuksen kiristämistä.

Ongelmana liitto pitää myös sitä, että edellisen hallituksen aikana aloitettu asteittainen autoveron alentaminen päättyy. Sen myötä autonomistajat pitävät todennäköisesti kiinni vanhoista autoistaan, eivätkä päästöt vähene.

– Olisi ollut toivottavaa, että liikenteen verotuksen tulevaisuudesta olisi ollut enemmän konkretiaa. Se olisi poistanut epävarmuutta, jonka seurauksena autonostajat ovat lykänneet ostopäätöksiään Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Autoliitto huomauttaa, että liikenteen ohjailemiseksi suunnitellut tiemaksut ovat perustuslain mukaan vero.

Hallitusohjelma ei ota kantaa siihen, mikä olisi tiemaksujen taso.

Aiempien selvitysten mukaan maksu voisi olla Helsingin kantakaupungissa asuvilla jopa 1000 euroa vuodessa. Muualla pk-seudulla maksu olisi useita satoja euroja vuodessa. Vastaavasti julkisen liikenteen lippujen hinnat voisivat laskea 15–30 prosenttia.

Tiemaksuja on pk-seudulle vaadittu etenkin hallitukseen nousevien vihreiden riveistä, mutta myös tulevasta hallituspuolue keskustasta.

Autoliitto huomauttaa, että verot iskevät autoilijaa jo nyt rajusti.

– Kansainvälisessä vertailussa Suomessa tieliikenne on jo nyt kireästi verotettua. Uudet verot ovat nykyisiä tehottomampia ja merkittävä osa tieveroista valuu pienessä maassa verojärjestelmien rakentamiseen ja niitä pyörittäville yrityksille sekä hallinnolliseen byrokratiaan. Tämä on todettu joka kerta, kun tieveroja on aiemmin suunniteltu, liitto kritisoi.

Autoliiton mukaan suomalaiset kaupunkiseudut ovat niin hajanaisia, että julkisenliikenteen palvelukyky ei riitä niissäkään täyttämään ihmisten päivittäisen liikkumisen tarpeita.

Näin ollen tieverosta muodostuisi uusi "kaupunkiasumisen lisävero", joka iskee tasaverona erityisesti työmatkaliikenteeseen ja työssäkäyntialueiden laidoilla asuviin.

– Suurilla kaupunkiseuduilla tehdään Suomen pisimpiä työmatkoja. Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät myöskään ymmärrä sitä, että kun kaupunkilaiset luopuvat autoistaan ja jäävät kaupunkeihin, niin suurin häviäjä on maaseutu, Nieminen huomauttaa tiedotteessa.

Polttoaineveroja hallitus aikoo korottaa 250 miljoonalla eurolla.

Tämä tarkoittaa noin 5 sentin korotusta litrahintoihin. Kun tähän lisätään arvonlisävero, nousee keskivertoautoilijan vuosittainen polttoainelasku noin 80 eurolla.

Laskelma perustuu siihen, että autoilija ajaa 20000 kilometriä vuodessa ja kulutus on 6,5 litraa 100 kilometrillä.

Kiitosta Autoliitto antaa hallitusohjelmassa kaavailtuun 300 miljoonan euron perusväylänpidon lisärahoitukseen sekä 20 miljoonan euron lisärahaan talvikunnossapitoon ja yksityistieavustuksiin

Liitto huomauttaa myös, että hallitusohjelmaan kirjattu tavoite 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta toisi toteutuessaan kaivattua pitkäjänteisyyttä väylien rahoitukseen. Rahoitusta jaettaessa eri liikennemuotojen kesken pitää liiton mielestä huomioida tieverkon omaisuusarvo ja se, että sen osuus henkilöliikenteestä on yli 90 prosenttia ja tavaraliikenteestä noin kaksi kolmasosaa.

– Suomi on Euroopan unionin harvimmin asuttu maa, jossa henkilöauto on tulevaisuudessakin tärkein liikkumismuoto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Tiemaksujen tuoton pitää jäädä Helsinkiin" – Näin hallituksen liikennelinjaukset vaikuttaisivat pääkaupunkiin4.6.2019 06.45
Keskustan Kärnä haluaa tiemaksut pääkaupunkiseudulle – vaatii kustannuksia karsittaviksi muilla seuduilla26.5.2019 12.29
Virkamiesten muistio on karua luettavaa autoilijalle – tiemaksut kaupunkiin, voimakas muutos verotukseen, myyntikielto...3.4.2019 19.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat