Puheenaihe

Opettajalta suorasukainen hätähuuto HS:ssä – "Yksikään oppilaistani ei ole saanut tarvitsemaansa tukea"

Kuvituskuva.

Veera Visuri / Arkisto

Yläkoulun seitsemännen luokan luokanohjauksesta vastaava opettaa kertoo Helsingin Sanomien mielipidesivulla, että julkisuudessa paljon hehkutusta saanut "inklusiivinen opetus" jättää käytännössä heikoimmat oppilaat heitteille luokissa.

Oman vastuuluokkansa lisäksi opettaja kertoo opettavansa noin kaksisataa oppilasta. Osa heistä on tullut inkluusion myötä erityiskouluista, joita opettajan tuntuman mukaan ajetaan Suomessa alas.

Erityistä tukea vaativien oppilaiden inkluusiossa lisätuen pitäisi seurata oppilasta. Opettajan mukaan tämä on kaunis valhe.

– Yksikään oppilaistani ei ole saanut tarvitsemaansa tukea siirryttyään yleisopetukseen sellaiseen ryhmään, jonka kanssa minulla on jo valmiiksi kädet täynnä työtä, opettaja kirjoittaa.

Hän sanoo suoraan, että heikoimmat oppilaat jäävät heitteille, ja kritisoi väitteitä suomalaisen peruskoulun erinomaisuudesta.

– Inkluusio ei ole tasa-arvotoimenpide, jollaiseksi se on naamioitu. Se on tasapäistämistoimenpide, jolla saadaan lyhytnäköisiä säästöjä, opettaja kirjoittaa.

– Tätäkö on maailman paras perusopetus? Jätän heikoimmat oppilaani heitteille olosuhteiden pakosta ja tunnen siitä suunnatonta riittämättömyyttä, hän lisää.

Opettajan mukaan hänen koulussa kärsitään myös muista koulumaailmasta tutuista ongelmista.

Tietotekniseen opetukseen on liian vähän koneita ja ne ovat vanhoja. Osa koulun tiloista kärsii myös sisäilmaongelmista, mutta käyttökieltoon niitä ei voida tilanahtauden takia laittaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat